2005-07-26 07:40
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
20

GeForce 7800GTX bez konkurencji

Strona 1 - Architektura G70

Wstęp
GeForce 7800 GTX, to najnowszy okręt flagowy NVIDII zajmujący miejsce, które do tej pory piastował GeForce 6800 Ultra. Postaram się przedstawić co nowego oferuje układ G70, na którym oparty jest GeForce 7800 GTX. Zobaczymy też jak karta sprawuje się na tle konkurencji własnej (GeForce 6800 Ultra) jak i obcej (ATI X850XT PE) oraz jak radzi sobie w starciu z tandemem kart 6800GT/Ultra pracujących w SLI.

Architektura układu G70
Układ G70 wywodzi się w prostej linii z NV40. Nie jest to zupełnie nowa konstrukcja, lecz rozbudowa już istniejącej. Spójrzmy najpier na schemat:

W G70 znajdziemy 8 jednostek Vertex Shader zajmujących się przetwarzaniem geometrii. Układ NV40 miał ich 6.
Dalej mamy 24 potoki pixel shader, zgrupowane w 6-ciu grupach po 4 potoki. To tutaj odbywają się najbardziej skomplikowane operacje zajmujące wiele cykli zegara. W NV40 jest ich 16.
Dalej znajduje się 16 jednostek ROP (Render Out Pixel) zajmujących się ostateczną obróbką obrazu, kompresją koloru, stosowaniem techniki FSAA itp. Jest ich tyle samo co w NV40.
Na końcu znajdziemy kontroler pamięci.

Układ, w którym ilość potoków pixel shader jest większa od ilości jednostek ROP widzieliśmy już w NV43 na kartach z serii GeForce 6600/GT. W grach sprawdzał się bardzo dobrze i udowodnił, że nie stanowi wąskiego gardła.

G70 nie jest układem NV40 poszerzonym o nowe jednostki pixel i vertex shader.
GeForce 7800 GTX, jak twierdzi NVIDIA, ma zupełnie nowe jednostki Pixel i Vertex Shader oraz nowy rdzeń teksturujący. Inżynierowie NVIDII przeanalizowali wiele gier i zawarty w nich kod shaderowy. Przebudowali jednostki PS i VS w taki sposób, aby uzyskać możliwie najwyższą wydajność.


Budowa Pixel Shadera w G70, nowością są dwa układy Mini ALU

Strona 1 z 14 12345...14>>>