2012-03-21 21:20
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
76
GeForce GTX 680 - NVIDIA kontratakuje
Strona 3 - Nowe funkcje Keplera
GPU BOOST
Bardzo ważną nowością układów zbudowanych w architekturze Kepler jest funkcja GPU BOOST. Układ bada dynamicznie obciążenie rdzenia, pobór prądu, przepustowość pamięci i jeśli mamy pobór prądu jest niższy niż założony limit wtedy układ dynamicznie podnosi taktowanie i napięcie rdzenia aby dostarczyć wyższą wydajność.
Adaptive V-Sync
Drugą ciekawą funkcją jest Adaptive V-Sync, którą możemy włączyć lub wyłączyć w sterownikach. Jej zadaniem jest dynamiczne włącznie lub wyłączanie synchronizacji pionowej w zależności od ilości generowanych klatek. Duża ilość generowanych klatek na sekundę (znacznie powyżej 60) może powodować nieprzyjemne efekty rozrywania obrazu. Aby temu zapobiec należy włączyć V-Sync. Z drugiej strony przy włączonym V-Syncu i wydajności spadającej do 40-50 klatek odczuwamy nieprzyjemne przycięcia i spowolnienia. Zapobiega temu wyłączenie V-Synca. Dynamiczne dostosowanie tej funkcji ma być według NVIDII lekarstwem na oba te problemy.
FXAA
FXAA to technika wygładzania poszarpanych krawędzi już na etapie cieniowania pikseli, a nie w procesie renderowania finalnego jak w przypadku techniki MSAA. Jest ona mniej kosztowna w wydajności niż MSAA.
FXAA nie jest techniką nową, a spotkać ją mogliśmy już w takich grach jak BattleField 3, Skyrim czy Duke Nukem Forever. O co więc chodzi? Ano o to, że karty oparte o układ Kepler pozwalają zastosować FXAA do każdej gry z poziomu sterowników. Możemy potraktować to jako odpowiedź na technikę wygładzania MLAA znaną z kart AMD.
TXAA
3D Vision Surround i 4 monitory
NVENC
NVENC to sprzętowy koder wbudowany w układy z rodziny Kepler zapewniający kodowanie materiału wideo opartych o kodek H.264. Oto podstawowe funkcje NVENC:
- Kodowanie w rozdzielczości full HD (1080p) to 8x szybciej niż trwa odtwarzanie
- Wsparcie kodeków H.264 Base, Main i High Profiel Level 4.1 (takich samych jak standard Blu-ray)
- Wspracie MVC (Multiview Video Coding) dla obrazu stereoskopowego jako rozszerzenie H.264 używanego w Blu-ray 3D.
- Kodowanie obrazu aż do rozdzielczości 4096x4096