2008-04-08 07:53
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
20
Gigabyte i Zotac GeForce 9800GTX
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
NVIDIA uznała, że układ G92 jest na tyle udany i atrakcyjny, że na jego bazie można stworzyć całą rzeszę nowych kart. Tak narodził się pomysł na GeForce'a 9800GTX bazującego, a jakże, na układzie G92. Premiera nowej karty odbyła się praktycznie bez rozgłosu i do tego 1-szego kwietnia, w prima aprilis. Czyżby autoironia ze strony NVIDII odnośnie serii GeForce 9 ?
Tym razem GPU osadzono na płytce PCB podobnej do tej jaką miał GeForce 8800GTX, a więc o długości niemal 27cm z sekcją zasilającą podłączaną na dwie wtyczki PCI-E 6-pin. Podniesiono o 25MHz taktowanie GPU oraz jego napięcie zasilające, a także zamontowano szybsze kostki pamięci GDDR3 0.8ns taktowane zegarem 1100MHz, co pozwoliło na osiągnięcie przepustowości na poziomie 70,4GB/s. Kartę przystosowano także do pracy w trybie Tri Way SLI. I to już wszystkie techniczne różnice w porównaniu do GeForce'a 8800GTS 512. W tej sytuacji nie trudno przewidzieć, że wydajność GeForce'a 9800GTX powinna być nieznacznie wyższa od GeForce'a 8800GTS 512.
G92 po raz 9800-tny
- możliwość połączenie do trzech kart w TriWay SLI
- technologia wykonania 65nm
- 128 procesorów strumieniowych
- 64 jednostki teksturujące
- 16 jednostek renderujących (ROP)
- taktowanie referencyjne: 675MHz rdzeń, 1680MHz Shadery, 1100MHz (DDR 2200) pamięci
- 512MB GDDR3 256-bit 0.8ns
- Maksymalny pobór prądu: 140W
- zgodność z Shader Model 4.0 (DX 10)