Procomp Radeon 8500LE
Strona 1 - Wstęp
1. Wstęp
ATI wystawiło silnego konkurenta dla kart nVidii w sektorze High-End. Jest nim oczywiście Radeon 8500 oraz jego nieco wolniejszy brat Radeon 8500LE. O ile karty Radeon 8500 ATI sprzedaje pod swoim logo, o tyle Radeony 8500LE trafiły do różnych producentów. My zajmiemy się kartą firmowaną przez Procompa, która jest identyczna z referencyjną ATI (Procomp dodaje swoje pudełko, instrukcje i inne dodatki). Bezpośrednim konkurentem dla Radeon 8500LE jest ... GeForce3 Ti200. Tak właśnie. Obie karty dostępne są w zbliżonej cenie detalicznej (przedział 1100-1200 zł). GeForce3 i GeForce3 Ti500 są dużo droższe od Radeonów 8500LE.
2. Funkcje i efekty
Większość czytelników już zapewne słyszała, że Radeon 8500 bogaty jest w różne funkcje i efekty - Charisma Engine II, Pixel Tapestry II, HyperZ II, Tru Form, SmartShader, Smoothvision. W telegraficznym skrócie, nie wgłębiając się w teorię postaram się je przybliżyć i wyjaśnić na czym polegają.
Charisma Engine II
- tak nazwana przez ATI jednostka TCL (transformacji, wycinania i
oświetlenia) popularnie nazywana T&L.
SmartShader - programowalna jednostka cieniowania
wierzchołków o możliwościach niemal identycznych jak w GF3. Poniżej
efekt działania SmartShadera.
230kb | 270kb | 245kb |
Pixel Tapestry II - jednostka cieniowania pikseli w pełni
zgodna z DirectX 8.1 (czyli wersjami 1.0, 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4 pixel
shaders). GF3 zgodny jest do wersji 1.3.
HyperZ II - trzy mechanizmy podwyższające przepustowość
pamięci.
Pierwszy polega na tym, że piksele które zostają zasłonięte przez
inne przestają być obrabiane (skoro ich nie będzie widać to po co
marnować na nie moc obliczeniową).
Drugi to kompresowanie danych bufora Z dzięki czemu potrzebuje on
mniej pamięci.
Trzecia to szybkie czyszczenie tegoż bufora.
Tru Form - to technologia zamiany na krzywe krawędzi obiektów
trójwymiarowych składających się z trójkątów, a następnie ponownej
zamiany na większą ilość mniejszych trójkątów. Po takim zabiegu
obiekty stają się bardzie okrągłe. Najlepiej będzie to widać na
dołączonych niżej zrzutach ekranu. Ogromną zaletą tej technologii
jest możliwość jej wykorzystania od zaraz nawet w istniejących
grach. Potrzebne będą tylko odpowiednie patche.
Smoothvision - to wielopróbkowe wygładzanie krawędzi z możliwością programowania punktów próbkowania obrazu. W technice FSAA punkty próbkowania są stałe. Efektem tego rozwiązania jest lepsza jakość uzyskanego obrazu. Przykłady podam przy testach wydajnościowych tego rozwiązania.
Obsługiwane efekty:
|
|
Model | Rdzeń | Pamięć |
Radeon 8500LE | 250MHz | 500MHz |
Radeon 8500 | 275MHz | 550MHz |
Taktowanie rdzenia i pamięci to jedyna różnica między kartami Procomp Radeon 8500LE, a ATI Radeon 8500. Gwarantuje to wysoką jakość samej karty.
Karta wygląda identycznie jak Radeon 8500 oferowany przez ATI
Układ ATI Rage Theater oraz pamięci
Hynix 3.6ns.