2003-01-07 08:21
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)

Radeon 9500, 9500Pro, 9700, 9700Pro

Strona 4 - Podkręcanie


Tester bardzo wymagający. Radeon 9500 systematycznie się tu wieszał


Gra UT2003 to przedstawiciel najnowszej generacji. Kolejność kart widać jak na dłoni.


Test Botmatch symuluje natomiast samą grę i chyba część mocy procesora idzie tu do obsługi BOTów. Jednak pewności nie mam dlaczego w tym teście są takie "dziwne" wyniki. Warto odnotować, że przy zmianie rozdzielczości Radeon 9700Pro i 9700 praktycznie zachowały swoją wydajność.


Wydajność filtrowania anizotropowego to bardzo mocna strona nowych kart. Konkurenci nie mają tu co szukać. Przewaga R9700/Pro i 9500Pro jest od 20 do 50% ! I znów Radeon 9500 w ogóle nie pasuje do reszty rodziny R300. O sensie stosowania tej metody polepszania obrazu już pisałem. Ci, którzy nie pamiętają mogą zerknąć tutaj i zobaczyć co to daje na przykładzie gry Mafia.


FSAA x2 jest mocną stroną kart ze 256 bitową magistralą. Przewaga tych kart nad pozostałymi potrafi przekroczyć 30%. Radeon 9500Pro zachowuje się tu podobnie jak GeForce4 Ti4600


Przy FSAA x4 przewaga kart R9700/Pro potrafi sięgnąć 50%. Tutaj też Radeon 9500Pro zostawia już w tyle GeForce'a Ti 4600 o dobre 20%


Dołączenie do FSAAx4 filtrowania anizotropowego pokazuje ogromną przewagę kart z rodziny R300 nad GeForce4 Ti4600 (oczywiście nie dotyczy to R9500). Tutaj też doskonale widać opłacalność 256 bitowej magistrali na przykładzie różnicy pomiędzy kartą R9700 i R9500Pro.



Na zakończenie testów wydajnościowych wyniki z 3DMarka przy zastosowaniu technik FSAA


Zbadamy jeszcze zachowanie się kart w zależności od zastosowanego procesora.


Bardzo ciekawe wnioski. Zauważcie, że przy P4 1.6GHz różnica pomiędzy najwydajniejszą, a najsłabszą kartą wynosiła tylko 1300 punktów podczas gdy przy użyciu P4 2.55GHz ta sama różnica przekroczyła już 3500 punktów. Karty Radeon 9700 i 9700Pro potrzebują mocnych procesorów. P4 2.5GHz jest tu także zbyt słaby. Nieco mniej potrzebuje GeForce4 Ti4600 ale i on jest dość wymagający. Najmniejsze zapotrzebowanie na szybki procesor wykazuje natomiast Radeon 9500.


Po serii testów można wyciągnąć następujące wnioski:
- kolejność jest taka: Radeon 9700 Pro, Radeon 9700, Radeon 9500 Pro, GeForce4 Ti4600, GeForce4 Ti4200-8x, Radeon 9500
- dodanie funkcji filtrowania anizotropowego nie powoduje znacznego spadku wydajności na kartach z rodziny R300 z wyjątkiem Radeona 9500
- dodanie FSAAx2 lub FSAAx4 powoduje, że karty R9700Pro i R9700 dalej radzą sobie doskonale natomiast nieco słabiej R9500Pro. R9500 znów wlecze się na szarym końcu
- dla kart R9700Pro i R9700 potrzeba mocnych procesorów. R9500 Pro zadowoli się nieco słabszym CPU
- R9500 wygląda jak z innej bajki. W ogóle nie zachowuje się jak karty z rodziny R300. 4 potoki dla tej architektury to o 4 za mało.
- NVIDIA ma poważny problem i to już nie tylko w obszarze produktów high end, ale także tam, gdzie do tej pory królował GeForce4 Ti4200.

Podkręcanie
Podkręcać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej. ATI chyba tego nie lubi, bo w kartach R9500Pro i R9700 zablokowała tą możliwość z poziomu BIOSu. Ale Internauta potrafi i już dostępne są BIOSy dla tych kart odblokowujące overclocking.
Jak karty się podkręcały ?
Radeon 9500 zakończył podkręcanie na stabilnym wyniku 330MHz rdzeń, 660MHz pamięć.
Radeon 9500Pro podkręcał się nieco lepiej i uzyskał 350MHz na rdzeniu i 660MHz na pamięciach.
Radeon 9700 podkręcał się nieco gorzej z racji 256 bitowej magistrali do pamięci i osiągnął 350MHz na rdzeniu i 600MHz na pamięciach.
Radeon 9700Pro już jest wykręcony na maksa, ale skusił się jeszcze na 350MHz na rdzeniu i 660MHz na pamięciach.


A oto wyniki przed i po podkręceniu



Strona 4 z 5 <<<12345>>>