Sapphire Radeon 9000 i HiS Radeon 9000Pro
Strona 4 - Podkręcanie
Po włączeniu filtrowania
anizotropowego zauważamy poprawę jakości obrazu 3D za darmo.
Nie ma tu spadku wydajności.
FSAA
Wykorzystanie opcji
SmoothVision czyli FSAA powoduje drastyczny spadek wydajności.
Tutaj sytuacja nie polepszyła się. To wciąż jest największa
bolączka Radeonów.
Dorzucenie filtrowania
anizotropowego nie wpłynęło na wydajność także przy włączonym
FSAA.
Na koniec przeanalizowanie
spadku wydajności przy dodatkowych funkcjach polepszających
jakość grafiki 3D. I tak filtrowanie anizotropowe nie kosztuje
nas przy Radeonach prawie nic. Włączenie FSAAx2 powoduje
spadek wydajności o ponad 50%. Przy dołożeniu FSAAx4 spadek
ten wzrasta do prawie 75%. Dodanie anizotropy nie powoduje
dalszego spadku wydajności. Tak więc zarówno R8500 jak i R9000
doskonale obsługuje filtrowanie anizotropowe i bardzo słabo
wygładzanie pełnoekranowe.
Od tego testu, dodatkowo będę
sprawdzał skalowanie karty z procesorem. I tak dla karty
Radeon 9000 od procesora P4 2.2GHz w górę wzrost jest bardzo
mały. Nieco większy dla Radeona 9000Pro. Najwięcej zyskuje
R8500 ale już od P4 2.4GHz wzrost zaczyna być niewielki.
6. Overclocking
Zobaczmy teraz na ile podkręcą nam się nowe karty.
Model | Rdzeń | Zmiana % | Pamięć | Zmiana % |
Sapphire Radeon 9000 | 250MHz | 0,0% | 460MHz | 15% |
HIS Radeon 9000 Pro | 285MHz | 3,6% | 580MHz | 5,4% |
Sprawa pierwsza. PowerStrip nie chiał podkręcić rdzenia na karcie Sapphire. Zresztą grzeje się on tak bardzo, że podkręcanie nie byłoby wskazane. Pamięci za to podkręciły się z 400 na 460MHz co w 3DMarku przyniosło wręcz znikomy wzrost. Tak więc nie ma sensu podkręcać tej karty.
Przy Radeonie 9000Pro bez problemu jako stabilne uzyskałem 285MHz na rdzeniu i 580MHz na pamięciach co dało wynik 8302 punkty w 3DMarku (bez podkręcenia 7949).