2002-10-10 00:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)

3xRadeon 9700 Pro

Strona 5 - Galeria

6. Galeria

Na przykładzie gry MAFIA postaram się pokazać znaczenie filtrowania anizotropowego.


Gra bez włączonego filtrowania anizotropowego


Filtrowanie anizotropowe x16

Różnice widać bardzo dokładnie. Myślę, że jeśli ktoś do tej pory nie bardzo widział sens korzystania z filtrowania anizotropowego to na podstawie tych dwóch zrzutów ekranów będzie już wiedział co to daje.

Przejdźmy teraz do TruForma, czyli wykorzystania N-Patches. W grze Unreal Tournament 2003 w pliku ut2003.ini znajdziemy pozycję UseNPatches=False. Po zamianie jej na UseNPatches=True, niektóre kanty w grze będą bardziej okrągłe.
Zdjęcie poniżej pokazuje to dość wyraźnie.


Po lewej głowa bez wykorzystania TruForma, po prawej już z jego wykorzystaniem

Wróćmy jeszcze do Mafii aby zerknąć na wygładzanie pełnoekranowe.


Tak to wygląda bez zastosowania FSAA.


FSAAx4 na karcie GeForce4 Ti 4600


FSAAx4 na karcie Radeon 9700 Pro


FSAA x4s na GeForce4 Ti4600


FSAA x6 na Radeonie 9700 Pro


Gdzie jest ładniej ? To już każdy musi ocenić sam. Warto przyjrzeć się różnym szczegółom i porównać jakość wygładzania oraz użytą do tego paletę kolorów.

7. Podkręcanie

Zabierzmy się teraz za podkręcanie tych kart. Skoro każda z nich posiada takie same pamięci i jest identyczną konstrukcją to różnic w podkręcaniu być nie powinno.

Kartę Gigabyte'a stabilnie i bez artefaktów udało się podkręcić do wartości 350Mhz rdzeń, 660Mhz pamięci. Niestety brak zamontowania radiatorów z tyłu karty spowodował, że te z przodu są tylko i wyłącznie ozdobą.

Kartę HiSa podkręciłem do wartości 345Mhz rdzeń i 660Mhz na pamięci

Karta Sapphire stabilnie pracowała przy ustawieniach 345Mhz, 665Mhz pamięci.

W zasadzie różnice w podkręcaniu zależą bardziej od konkretnego egzemplarza niż od danej firmy. Generalnie jednak rdzeń powinien poprawnie pracować przy taktowaniu 345MHz, a pamięci przy 660MHz.
Należy jednak pamiętać, że karta i bez podkręcania mocno się grzeje. Zalecane jest zamontowanie na przykład bocznego wentylatorka. Grzanie się karty ma oczywiście wpływ na podniesienie temperatury w obudowie tak więc jeśli macie bardzo mocno podkręcone procesory to może się okazać, że trzeba je będzie lepiej chłodzić lub obniżyć im nieco taktowanie.
Ogólnie jednak nie polecam podkręcania tej karty do normalnej pracy. Nie ma takiej potrzeby i szkoda ryzykować przegrzaniem tak drogiej zabawki.

Strona 5 z 6 <<<123456>>>