2009-12-11 07:32
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
34

ATI Eyefinity czyli praca i granie na wielu monitorach

Strona 3 - Do grania

Sprzęt testowy


SprzętDostarczył
ProcesorCore i7 920 @3.60GHzRedakcja
Płyta głównaMSI X58 Eclipse SLI
Pamięć6GB (3x2GB) OCZ DDR3 1600 CL7Redakcja
DyskWD Raptor 36GB + Samsung F1 1TB 32MB cache SATA IIRedakcja
ZasilaczBeQuiet DarkPower Pro 1000WRedakcja
Monitor3xDell 2408WFPAMD
ObudowaCoolerMaster CM-690Redakcja
SystemWindows 7 Ultimate x64

Sterowniki:
Karta Radeon HD 5870 - Catalyst 9.11


Stanowisko bojowe przed rozpoczęciem testów. Monitory ledwo się zmieściły.

Do grania


Grupowanie monitorów w jeden mega pulpit otwiera nam drogę do zabawy w gry na wielu monitorach. Ja miałem okazję pobawić się na trzech monitorach Dell 2408WFP o rozdzielczości 1920x1200. Ustawiłem zarówno ekrany w poziomie (5760x1200) jak i w pionie (3600x1920).

Schody


Okazuje się, że tak nietypowe rozdzielczości potrafią nastręczać problemy. Twórcy gier nie zawsze przewidzieli proporcje inne niż 16:10, 16:9 i 4:3. Co więc nas czeka ?

1. Gry nie da się uruchomić - jest to najgorsza z możliwych sytuacji, w której gry nie da się w ogóle uruchomić. Do tej kategorii można też zaliczyć przypadki, gdy gra uruchamia się tylko na 1 monitorze (lub też sklonowana na 3 monitorach) w rozdzielczości 1920x1200 i nie wykrywa wyższych.

2. Całkowicie rozciągnięty obraz - niektóre gry zamiast uruchomić się w zadanej rozdzielczości uruchamiają się w trybie 1920x1200 po czym obraz ten w sposób nienaturalny zostaje rozciągnięty na powierzchni 5760x1200. Wygląda to bardzo źle i najczęściej uniemożliwia grę.

3. W grze mamy artefakty - w przypadku gdy na ekranie pojawiają się artefakty, problemy z cieniami itp. winę najczęściej ponoszą sterowniki. W takim przypadku jest nadzieja, że problemy zostaną wyeliminowany w nowszych wersjach.

4. Gra nie radzi sobie z proporcjami - Ekran środkowy wygląda wyśmienicie, natomiast na bocznych ekranach mamy zaburzone proporcje przez co widzimy na nich mniej niż powinniśmy, a obraz wydaje się jakby nieco rozciągnięty. Efekt ten nie musi nam przeszkadzać w grze i można się do niego przyzwyczaić.

Nieco postraszyłem, ale warto zdawać sobie sprawę z tego, że technologia ta choć nie nowa, to jednak do tej pory nie występowała na masową skalę, więc i twórcy gier nie zawsze uwzględniali jej istnienie.


Testowanie nocą - instalowane są kolejne gry

Strona 3 z 6 <<<123456>>>