2008-06-25 06:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
137
ATI Radeon HD 4850 - AMD wraca do gry
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
Dziś poranek wita nas premierą najnowszej karty graficznej ze stajni AMD: Radeona HD 4850. Karta ta oparta jest o układ RV770. Jego architektura opiera się wprawdzie o 5-cio wątkowe, superskalarne procesor shaderowe jednak budowa układu przeszła spore zmiany. Wystarczy tylko wspomnieć, że ilość procesorów strumieniowych i jednostek teksturujących zwiększyła się 2.5 względem RV670 podczas gdy powierzchnia układu zwiększyła się tylko o 40%. Układ RV670 miał problemy z wydajnością w trybach z pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi. W RV770 położono bardzo duży nacisk na rozwiązanie tego problemu. Czy się udało ? Sprawdzimy. Zaczynamy tradycyjnie od przedstawienia budowy i możliwości nowego rdzenia graficznego.
Układ RV770
Druga zmiana dotyczy jednostek teksturujących. W RV670 mieliśmy ich 16, teraz jest 40 czyli znów 2.5 razy więcej.
Jednostek RBE jest co prawda dalej 16 lecz potrafią one obrabiać dwukrotnie więcej pixeli w jednym cyklu zegara niż te w RV670.
Zmianie uległ też kontroler pamięci. Jest wciąż 256-bitowy ale potrafi pracować z pamięciami GDDR5 o częstotliwości 1.8GHz (DDR 3.6GHz).