Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
137
Strona 3 - Możliwości
GPGPU - Stream Computing
AMD, podobnie jak NVIDIA rozwija technologię wykorzystania procesorów strumieniowych zawartych w układzie graficznym do zaawansowanych obliczeń i szybkiego przekodowywania strumienia video.

W zasadzie możliwości RV770 są w tym temacie takie same jak RV670 z tym, że oczywiście wszelkie obliczenia GPGPU wykonywane są ponad 2 razy szybciej.
AMD już współpracuje z różnymi firmami i ośrodkami. Zainteresowani tematem mogą poszukać informacji na temat wykorzystania GPGPU przez firmy Telanetix, ACCIT, CAPS, Computer Systems Inc. Mercury czy ośrodka badawczego Centre de Physique des Particules de Marseille. Tym, którym te nazwy nic nie mówią, może bardziej przemówi informacja o współpracy z Adobe nad filtrami Photoshopa i przekodowywaniem Video, czy z Cyberlinkiem również w temacie edycji i kodowania strumieni video.
AMD dla obliczeń GPGPU wybrało wsparcie języka OpenCL. Będzie to standard przemysłowy, niezależny od systemu operacyjnego nad którego finalną wersją pracują oprócz AMD także Intel, NVIDIA i Apple oraz wiele innych firm.

Fizyka od AMD - Havok

NVIDIA ma PhysX, a AMD będzie wspierać sprzętowo, przy użyciu GPGPU, silnik Havok, którego właścicielem jest Intel. HAVOC ma tą przewagę nad PhysX, że ma już szerokie wsparcie w grach. Z pewnością rozpoznajecie wszystkie lub część tytułów ze zdjęcia powyżej.
DirectX 10.1

RV770, podobnie jak RV670 w pełni wspiera DirectX 10.1. Pierwsza gra, Assassin's Creed ze wsparciem dla DirectX 10.1 pokazała, że przyrost wydajności z zastosowania tego API jest dość znaczny, rzędu 20%. Chętnie zobaczylibyśmy więcej tytułów DirectX 10.1. AMD podaje, że pracuje tu z developerami i zobaczymy takie w tym roku. Z konkretów wiemy na razie dwie rzeczy. Po pierwsze
BattleForge - ten tytuł będzie wspierał DirectX 10.1. Po drugie
SEGA - AMD będzie bliżej współpracować z tym wydawcą. Z ostatniej chwili dowiedzieliśmy się też o zacieśnieniu współpracy z
Blizzardem.
UVD 2

Unifed Video Decoder doczekał się swojej drugiej wersji w której potrafi jeszcze więcej. Nowością jest dekodowanie dwóch strumieni video równocześnie (funkcja obrazu w obrazie) i wsparcie dla profilu BluRay 2.0. UVD pierwszej generacji posiadał kodek dźwiękowy w standardzie 5.1. UVD 2 obsługuje już dźwięk 7.1 po HDMI. Wyjście HDMI jest zgodne ze specyfikacją wersji 1.3.

Radeon HD 4850 potrafi przekodowywać filmy FullHD przy użyciu GPU (dane wg. AMD)