2005-12-14 01:14
Autor: Łukasz Wieczorek (djluke)
6

Ergo520/525 - szybkie myszy Geniusa.

Strona 1 - Wstęp

Myszy towarzyszą nam, użytkownikom komputerów, już dobrych kilkanaście lat (to znaczy myszy komputerowe, bo zwykłe myszy znacznie dłużej :)). Niby takie proste urządzenia służące jedynie do poruszania kursorem na ekranie i wykonywania przy jego pomocy podstawowych funkcji związanych z obsługą komputera, także cóż można od niego chcieć - poruszanie "strzałki" i klikanie realizowały już pierwsze konstrukcje jeszcze z lat 80-tych. Dodanie nowych funkcji komputerowemu gryzoniowi nie polepszy przecież osiągów komputera, nie doda nam klatek w grach ani nie przyspieszy pracy z programami. Ano pozornie nie, ale właśnie - pozornie. Bo o ile dobra mysz nie przyspieszy nam samego procesu obróbki zdjęcia czy prędkości ściągania pliku, jednak znacznie uprości nam procedury z tym związane.
Takie właśnie dobre myszy przyszło mi przetestować - modele Ergo 520 1600dpi gaming optical mouse oraz Ergo525 2000dpi laser gaming mouse wyprodukowane przez firmę Genius reprezentowaną w Polsce przez agencję Tabasco.

Trochę historii.

Pierwsze myszy do PC pojawiły się jeszcze w latach 80-tych wraz z wprowadzeniem pierwszych środowisk graficznych. Posiadały funkcje, które każda mysz posiadać powinna i do jakich zostały stworzone - 2 przyciski i kulka służąca do przenoszenia ruchu ręki na ruch kursora na ekranie. Z czasem 2 przyciski stawały się niewystarczające do komfortowej pracy i niektórzy producenci wprowadzili myszy 3-przyciskowe, w których ów środkowy przycisk wywoływał podwójne kliknięcie przydatne przy uruchamianiu programów. Podłączana była do portu szeregowego COM, który wtedy był portem podobnie uniwersalnym jak dziś USB - podpinano tam wszelkie urządzenia zewnętrzne typu modemy, sterowniki urządzeń przemysłowych itp. Rozwiązanie to było rozwiązaniem dobrym, jednak w specyficznych warunkach nie sprawdzało się - brakowało dostępnych portów COM. Wymusiło to wprowadzenie zmian i tak oto wraz z wprowadzeniem standardu ATX powstały specjalne, wydzielone gniazda dla myszy i klawiatury - porty PS2. Bo choć już na części późniejszych płyt AT montowano wyprowadzenia pinów lub gotowe porty PS2, nie był to jeszcze standard i płyty takie nie zawsze były kompatybilne ze wszystkimi obudowami.

Myszki miały już swój własny port w komputerze, lecz przemysł ten stale szedł do przodu. W miarę rozwijającego się internetu i coraz szerszego do niego dostępu oraz w miarę powstawania narzędzi edytorskich pod Windows męczące stało się przewijanie długich stron WWW czy też przeszukiwanie wielu stron tekstu. Dwuklik uzyskiwany przez wciśnięcie środkowego przycisku zastąpiono zatem włączaniem trybu przewijania, jednak nie było to najwygodniejsze rozwiązanie. Wprowadzono zatem rozwiązanie innowacyjne - rolkę (lub kółko), oryginalnie zwane scrollem. Umożliwiało ono łatwe przewijanie dowolnej zawartości w górę i w dół, a jednocześnie dawało się je wciskać, zachowując dotychczasową rolę środkowego przycisku. Tym sposobem, po około dziesięciu latach, uzyskano funkcjonujący po dzień dzisiejszy standard myszy komputerowej - 2-przyciskowa mysz kulkowa ze scrollem na PS2.

Pod koniec lat 90-tych, wraz z pojawieniem się systemów z rodziny Windows 95 i 98, miał miejsce boom multimedialny. Komputer przestał pełnić rolę wyłącznie maszyny do pisania czy narzędzia pracy, w przerwach dając możliwość odreagowania przy prostych gierkach. Zaczął być centrum domowej rozrywki oraz zyskał szereg nowych zastosowań. Od teraz każdy mógł dzięki skanerom i kolorowym drukarkom tworzyć, obrabiać i prezentować innym własne zdjęcia i prace, pecet stał się centrum muzycznym i filmowym, a dzięki rozwojowi kart graficznych gry zyskały nowe oblicze. Wymuszało to od producentów myszek przeprojektowanie oferowanych "gryzoni" tak, by jak najlepiej spełniały powierzone im nowe funkcje. Zaczęto zatem wprowadzać drugą rolkę do przewijania w poziomie oraz zwiększono liczbę przycisków do pięciu, dodając możliwość szybkiego ruchu wstecz i do przodu, na przykład w przeglądarkach internetowych.

Równolegle firma Microsoft dostrzegła, iż standardowy sposób prowadzenia myszy jest już daleki od ideału - kulka i wałki przenoszące napęd nie były już tak dokładne oraz nie sprawdzały się na bardziej nierównych powierzchniach, a dodatkowo mechanizm często ulegał zabrudzeniu i pogarszał "właściwości jezdne" myszy. Wprowadzono zatem przełomową technologię optyczną - precyzyjny czujnik ruchu w połączeniu z diodą LED "odczytywał" położenie myszy oraz monitorował każdy jej ruch, a zarejestrowane zmiany przenosił na ruch kursora. Odpadła zatem konieczność częstego czyszczenia, a sama mysz stała się lżejsza, ale powstału nowe problemy - sensor LED działał dobrze ale niestety nie na każdej powierzchni - np. na drewnopodobnych bądź czerwonawych podłożach czujnik "gubił się" i mysz nie pracowała prawidłowo. Niejednokrotnie użytkownicy byli (i są - problem dość często występuje nadal) zmuszeni używać nawet zwykłej kartki papieru jako podkładki na swoich biurkach. Jednak sensor optyczny okazał się być precyzyjniejszy, a dodatkowo kulka nie ślizgała się na gładkich podłożach. Wkrótce myszy optyczne zaczęli produkować też inni producenci, doskonaląc jednocześnie technologię wykonania czujnika.

Ostatnie lata to już chyba szczytowy rozwój technologii prowadzenia kursora. Stale zwiększana ilość przycisków oraz coraz szybsze i dokładniejsze czujniki ruchu wymusiły zastąpienie przestarzałego już portu PS2 nowszym i szybszym złączem USB. Zaczęły pojawiać się myszy bezprzewodowe korzystające pierwotnie z technologii podczerwieni, a następnie komunikujące się drogą radiową oraz przez Bluetooth. Jednocześnie producenci starają się jak najlepiej ukształtować mysz, by była ona jak najwygodniejsza i nie męczyła dłoni podczas wielogodzinnych posiedzeń przed komputerem. Zaczęły powstawać idealnie dopasowane do dłoni myszki biurowe, myszki do gier itp. Najnowszy krok w tej dziedzinie to zastąpienie diody LED promieniem lasera, co spowodowało wielokrotne zwiększenie precyzji działania oraz pozwoliło znacznie oszczędzić energię, istotną przy pracy bezprzewodowej.

Do takich właśnie profilowanych, zaawansowanych technicznie konstrukcji zaliczają się oba testowane modele - optyczna i laserowa myszki dla graczy.

Strona 1 z 5 12345>>>