GeForce 6800/LE - bez barier
Strona 1 - Wstęp
Wstęp
Pierwsze doniesienia o możliwości odblokowania potoków renderujących w kartach GeForce 6800 pojawiły się jeszcze przed premierą układu. Długo długo później do Internetu trafił Riva Tuner 2.0 RC15.1, który potrafił radzić sobie z programową blokadą. Problem w tym, że taka blokada stosowana była jedynie w pierwszych, testowych egzemplarzach. Wersje seryjne, które trafiły na półki sklepowe zostały zablokowane sprzętowo i cały entuzjazm z odblokowywaniem szybko opadł. Jednak Alexey Nicolaychuk, autor programu RivaTuner, nie dał za wygraną. Przysiadł i złamał blokadę sprzętową. Jednak Rosjanin potrafi :)
Karty
Jeśli popatrzymy na specyfikację kart GeForce 6800LE, 6800 i 6800GT to zobaczymy, że wszystkie one zbudowane są na tym samym układzie NV40. Różnią się one oczywiście taktowaniem i zastosowanymi pamięciami ale także potokami i jednostkami Vertex Shader.
W 6800 zablokowano jeden blok składający się z 4 potoków renderujących. Zablokowano także jedną jednostkę Vertex Shader.
W 6800LE cięcia poszły dalej. Wyłączono z użytku 2 bloki czyli 8 potoków i dwie jednostki VS.
O tym, że da się je odblokować już wiemy. W dalszej części artykułu opiszę jak to zrobić, co to daje i czym grozi. Wszystko czego potrzebujemy to program RivaTuner 2.0 RC15.2.
Testowana karta