2006-11-08 19:58
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
129
NVIDIA GeForce 8800 - nowa era w kartach graficznych
Strona 13 - Podsumowanie
Podsumowanie
Przez okres przedpremierowy narosło w sieci wiele plotek na temat G80. Część z nich okazała się wyssana z palca, część prawdziwa. Dziś już wiemy na co stać nowe karty NVIDII i jak są one zbudowane. Wydajność układu G80 w DirectX 9.0 jest ogromna, a przewaga nad kartami poprzedniej generacji, bo tak już można mówić o Radeonie X1950XTX czy GeForce 7950GX2, jest bardzo wyraźna i to tym większa im bardziej wymagająca jest gra, co zaprezentowałem w testach. Cieszą też inne elementy takie jak zdecydowanie poprawione filtrowanie anizotropowe, wprowadzenie bardzo wydajnego trybu FSAA 16x, obsługa HDR + FSAA, a także wymagania prądowe, które w stosunku do ilości tranzystorów i oferowanej mocy obliczeniowej są dość sensowne. Na plus można zaliczyć też chłodzenie, choć w trudnych chwilach wchodzi ono na wyższe obroty, szczególnie dotyczy to GeForce'a 8800GTX. Nie należy też zapominać o tym, że nowe karty potrafią liczyć fizykę ! Nie potrzebne nam będą dodatkowe akceleratory, tym zajmą się zunifikowane shadery G80.
Największym minusem nowych kart są sterowniki. Sytuacja wydaje się być dość typowa dla rynku, wychodzi nowy produkt i świeże sterowniki, najczęściej w wersji z beta z różnymi błędami. To, że sytuacja jest typowa nie znaczy, że należy się z nią zgadzać. Chcielibyśmy aby były one od razu dopracowane. Na szczęście ten element jest stale poprawiany i możemy liczyć na usunięcie zaistniałych problemów.
GeForce 8800GTX jest świetną kartą dla entuzjastów. Dosłownie masakruje całą konkurencję swoją wydajnością. Miałem okazję testować finalny produkt sklepowy Asusa i musze przyznać, że ustalona cena detaliczna na dzień premiery na poziomie 2249 zł jest miłym zaskoczeniem. Spodziewałem się raczej czegoś powyżej 2500 zł. Stosunek wydajność/cena dla tej karty jest bardzo atrakcyjny choć zdaje sobie sprawę z tego, że jest ona poza zasięgiem znaczniej większości naszych czytelników.
GeForce 8800GTS nie powala już tak bardzo wydajnością jak jego starszy brat. Patrząc nawet tylko na samą wydajność w DX9 jest zdecydowanie lepszym wyborem niż GeForce 7950GX2 czy Radeon X1950XTX, a przecież oferuje od nich znacznie więcej, jak choćby lepszą jakość obrazu 3D poprzez zastosowanie FSAA 16x czy lepsze filtrowanie anizotropowe, a często także bardziej komfortową rozrywkę oferując wyższy FPS minimalny od konkurencji. Kolejnym argumentem za tą kartą jest jej cena detaliczna, którą Asus ustalił na poziomie 1749 zł czyli taniej od GeForce'a 7950GX2 i mniej więcej tyle ile zapłacimy za Radeona X1950XTX.
Do tej pory celowo nie wspomniałem o jeszcze dwóch zaletach nowych kart, a mianowicie pełnej zgodności z Windows Vista i obsłudze nowego, zapowiadanego na rewolucyjne, API DirectX 10. Na razie, z papierów wynika, że DirectX 10 przyniesie nam dalszą poprawę jakości generowanej grafiki i pozwoli na jeszcze lepsze efekty. Ma też za zadanie całkowicie odciążyć procesor od zadań związanych z grafiką. Generalnie ma być ładniej, szybciej z większą ilością fizyki. Ma być, ma być ... niestety na dzień dzisiejszy nie wiemy jak to będzie w praktyce. Osobiście czuje w związku z tym duży niedosyt. Pozostaje nam uzbroić się w cierpliwość i wyczekiwać premiery Visty z DirectX 10 oraz Crysisa. Wtedy na pewno powrócę do testów tych kart, już w środowisku DX10 z myślą o którym zostały zaprojektowane.
![]() ![]() | Dla Asus GeForce 8800GTX |
![]() ![]() | Dla Asus GeForce 8800GTS |
Sprzęt do testów dostarczyła:
![]() |
![]() |