2006-11-08 19:58
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
129
NVIDIA GeForce 8800 - nowa era w kartach graficznych
Strona 2 - G80
Architektura G80
G80 zbudowany jest zgodnie z wymogami DirectX 10. W swoim wnętrzu kryje 128 procesorów pracujących z zegarem 1.35GHz. Każdy z nich jest zdolny pracować jako pixel, vertex, geometry shader lub obliczać fizykę. Jest to architektura zunifikowanych shaderów.
Dlaczego zunifikowane shadery ?
Generalnie zapotrzebowanie na moc obliczeniową pixel shaderów jest większe od vertex shaderów dlatego w kartach generacji DX9 mamy ich więcej. Ale różne sceny graficzne mają różne wymagania. Diagram poniżej przedstawia przykład rozłożenia obliczeń na oba typy shaderów.
W scenie drugiej sytuacja jest inna, 3 jednostki vertex shader nie mają co robić, podczas gdy jednostki pixel shader wykorzystywane są na maksimum.
Teraz wyobraźmy sobie kartę graficzna posiadającą tą samą liczbę shaderów co poprzednia – 12, z tym, że są one zunifikowane.
Budowa G80
Przyjrzyjmy się teraz z bliska budowie układu G80:
Liczba tranzystorów: 681 mln
Proces technologiczny: 0.09µ
Liczba zunifikowanych shaderów: 128
Liczba jednostek ROP: 24
Technologie: HDTV+HDCP, PureVideo HD, SLI
Układ G80 można podzielić na dwie części:
- zunifikowane shadery
- Lumenex Engine
Kluczowe miejsce w chipie zajmują procesory strumieni będące zunifikowanymi shaderami. A oto wycinek tych układów:
Nad całością czuwa technologia GigaThreads odpowiedzialna za utrzymanie wszystkich procesorów w pełnym obciążeniu przydzielając im tysiące zadań natury pixel, vertex, geometrii lub fizyki.
Wszystkie procesory strumieniowe taktowane są zegarem 1.35GHz, podczas gdy reszta układu pracuje z częstotliwością 575MHz.
Lumenex Engine:
Technologia ta odpowiada za:
- pełnoekranowe wygładzanie krawędzi (FSAA).
- filtrowanie anizotropowe
- HDR FP16 i FP32
Każdy z tych elementów został ulepszony. I tak pojawiła się nowa metoda wygładzania: CSAA (Coverage Sampling Antialiasing) używająca dodatkowo próbek koloru i wektora Z. CSAA oferuje wyższe tryby wygładzania niż multisampling. Te nowe tryby to 8x, 16x i 16xQ. Doszedł jeszcze tryb 8xQ będący standardowym wygładzaniem 8x metodą multisamplingu.
Nowe tryby działają na zasadzie polepszenia trybów starych i teoretycznie powinny działać we wszystkich grach które oferują jakikolwiek tryb AA. W sterownikach wybieramy opcję "polepszenie ustawień aplikacji" oraz nową metodę wygładzania np. x16. Spowoduje to, że włączając w grze dowolny poziom AA np. x4 w efekcie uzyskamy ten, który wybraliśmy ze sterowników.
Od lewej: brak FSAA, FSAAx4, FSAAx16
Istnieje też możliwość wymuszonego AA, tak jak w obecnych kartach graficznych i można to stosować tam, gdzie gra nie pozwala w ogóle włączyć wygładzania. Jednak taka metoda nie zawsze jest skuteczna i może po prostu nie zadziałać.
Poprawiono filtrowanie anizotropowe. Standardowo dostajemy je w wysokiej jakości bliskiej perfekcji czyli idealne pod każdym kątem.
Po lewej seria GeForce 7, po prawej seria GeForce 8800
Po lewej Radeon X1950XTX w trybie HQ, po prawej GeForce 8800
HDR pracuje zarówno w trybie FP16 (64-bitowy kolor) jak i FP32 (128-bitowy kolor) oraz co ważne można wreszcie używać go w połączeniu z pełnoekranowym wygładzaniem krawędzi.
Crysis - DX10, HDR + FSAA
Bufor Z
Warto wspomnieć jeszcze o technologii Early-Z, czyli ulepszonym buforze Z.
Kontroler pamięci:
Jak widać na schemacie, G80 posiada 6 partycji pamięci. Każda z nich ma 64-bitowy interface, co łącznie daje 384-bitową szynę. GeForce 8800GTX używa 768MB pamięci GDDR3 taktowanych zegarem 900MHz (DDR 1800MHz) oferując przepustowość 86,4GB/s. Sam kontroler potrafi współpracować z pamięciami DDR, DDR2, GDDR3 oraz GDDR4.
Quantum Effects
NVIDIA Quantum Effects to technologia, która pozwala na obliczanie i renderowanie efektów fizycznych przez GPU. 128 procesorów strumieniowych jest do dyspozycji twórców gier. Dzięki temu możemy liczyć na bardziej realistyczne efekty ognia, wody, dymu, eksplozji, włosów itp. Jednocześnie odciążany jest procesor i może się on zając innymi aspektami gry np. AI przeciwników komputerowych.
Nadchodząca gra World in Conflict i efekt uzyskany dzięki NVIDIA Quantum Effects
PureVideo i PureVideo HD
Każdy GeForce z serii 8800 wspiera odtwarzanie materiału HD z płyt Blu-ray i HD DVD oraz pozwala dekodować i ulepszać wyświetlany obraz w formatach H.264, VC-1, WMV/WMV-HD i MPEG2-HD. Pracuje w rozdzielczościach 720p, 1080i i 1080p, wspiera także zabezpieczenia HDCP.
Seria GeForce 8800 w HQV Benchmark uzyskuje 128 punktów na 130 możliwych.