2006-01-02 20:14
Autor: Jolly Roger
82

Sapphire X800GTO AGP oraz MSI 6600GT Diamond PCI-E

Strona 12 - Podkręcanie

Wyniki na standardowych wartościach zostały odnotowane, czas więc wycisnąć z tychże kart nieco więcej, używając odpowiednich programów.

MSI GeForce 6600 GT Diamond



Produkt MSI wydaje się wręcz stworzony do podkręcania, z racji możliwości zwiększenia napięcia GPU i pamięci. Dodatkowo, karta ta posiada pamięci 1.6ns, które teoretycznie pozwalają na pracę z częstotliwością 1250 MHz.

Zacznijmy jednak od rdzenia. Standardowy woltaż wynosi 1.4V, z możliwością jego zwiększenia do 1.5V. Nie jest to wartość imponująca, lecz pozwoli na nieco lepsze OC. Testowanie rozpocząłem od 550 MHz, przy standardowym napięciu. Następne wartości 560 i 565 MHz wydawały się również stabilne. Jak się okazało, myliłem się. Wprawdzie 3D Mark i wiele gier działało bez problemów nawet na 570 MHz, ale NFS:MW wyświetlał artefakty już przy 560 MHz. Próba wyeliminowania przekłamań w obrazie poprzez podnoszenie napięcia do 1.45V niewiele dała. Dopiero 1.4625V i poczęstowanie karty zimowym powietrzem pomogło w opanowaniu sytuacji. Wynik 560 MHz jest jednak dosyć słaby, gdyż sporo kart GF 6600 GT będzie pracować na takich częstotliwościach i to bez podnoszenia woltażu.

Bardziej smakowicie zapowiadało się podkręcanie pamięci. I rzeczywiście, bez podnoszenia napięcia obraz był wyświetlany poprawnie z taktowaniem 1290 MHz. Podniesienie woltażu o 0.16V dało kolejny przyrost o 30 MHz. Dodatkowe 320 MHz robi wrażenie. Ostatecznie, maksymalne stabilne wartości przedstawiały się następująco:



Sapphire Radeon X800 GTO


Do podkręcania karty użyłem programu ATITool. Ze standardowej częstotliwości VPU 400 MHz, po kilku godzinach testowania, byłem w stanie ustawić 510 MHz. Na 515 MHz często dochodziło do zawieszenia systemu. Podkręcanie pamięci zakończyło się dosyć szybko - 1090 MHz (efektywnie) to wszystko, co można było osiągnąć. Gdyby na kościach pamięci umieścić radiatory, to być może wynik byłby lepszy.



Sprawdźmy zatem jak podkręcenie kart przełożyło się na wzrost wydajności.



X800 GTO w obu przypadkach zyskał 16%, natomiast wynik GF 6600 GT poprawił się nawet o 30% w bardziej wymagającym trybie.


W 3D Mark 2005 X800 GTO zyskał 20%, zaś 6600 GT 13%.



W Quake 4 również widać wyraźny przyrost FPS, który dla X800 GTO wynosi odpowiednio 16 i 22%, zaś w przypadku 6600 GT jest to 11 i 16%.

Strona 12 z 13 <<<1...8910111213>>>