2019-02-07 23:48
Autor: Sławomir Kwasowski (SlawoyAMD)
4

Word of Tanks 1.3 vs 1.4 - Jest lepiej?

Strona 1 - WoT 1- update 1.4

Jak część Was wie, jestem zapalonym wielbicielem gry World of Tanks i gram w nią od pierwszej, zamkniętej alfy i bety, czyli na przełomie lat 2009/2010. Co prawda wprowadzenie możliwości stosowania modów trochę mnie zniechęciło do rozgrywek (gram ortodoksyjnie w podstawowej wersji i uważam, że taka powinna być dla wszystkich graczy), to nadal w wolnej chwili rozgrywam większe lub mniejsze potyczki on-line.


Wargaming dość hucznie zapowiadał kolejną wersję swojej gry, oznaczoną jako 1.4, w której prócz nowych pojazdów (głównie kołowych, francuskich "wkurzaczy"), dołączoną nową mapę (Miasto Duchów) i... poprawkę do działania silnika gry, który miałby teraz bardziej uwzględniać w renderowaniu grafiki (GPU), zalety wielordzeniowych, wielowątkowych procesorów CPU.










Szczególnie obiecująco wygląda to w materiałach przykładowych, zamieszczonych na głównej stronie Wargaming, poświęconej grze WoT (no bo jeszcze mamy World of Warhips - okręty morskie i Warplanes - lotnictwo). Winika z nich, że poprawka 1.4 wgniata w ziemię, dzięki zastosowania wielotątkowości...






Na filmach udostępnionych na stronie Wargaming, zobaczycie przykłady (screeny powyżej), na których różnice w wyświetlanych FPS (Frame Per Second), są naprawdę znaczące... Jednak widok z nich jest chyba dość dyskusyjny, bo ja bynajmniej nie gram w ustawieniu "kamery", kiedy nie widać czołgu lub "snajperskiego" ustawienia celownika, a tam już nie jest tak różowo.
Postanowiłem więc sprawdzić, ile Update 1.4 poprawi w mojej konfiguracji, która nie jest najmocniejsza, ale też nie słaba i wystarcza do komfortowego grania w rozdzielczości 2K (2560 x 1440 punktów). Procesor AMD Ryzen 7 2700X plus karta Radeon Vega 64 WC (Water Cooling) i 16 GB pamięci DDR4 3200 MHz.
Ogólnie nazwijmy tą konfigurację, jako wyższa klasa średnia, no bo niby "szału niema", ale ta konfiguracja wystarcza do komfortowej rozgrywki w najnowsze gry w wysokich ustawieniach przy rozdzielczości 2K (prócz Wot "pykam" jeszcze w FarCry 5 w najwyższych ustawieniach). W każdym razie, nie jest źle.
Zanim przejdę dalej, muszę też wspomnieć o sterowniku AMD dla kart graficznych, bo daje nam on spore możliwości ustawiania opcji wyświetlanego obrazu. Chodzi mi głównie o opcję ChiLL, czyli zarządzania wydajnością karty w odniesieniu do ilości pobieranej przez nią mocy z naszego zasilacza. Technologia ta ma nam pozwolić na oszczędności w "prądzie", nawet do 30 procent, a więc nie mało. Dodatkowo auto ustawianie się karty ma ogromny wpływ na kulturę jej pracy, a mianowicie akcelerator będzie dobierał pobór energii elektrycznej do danej sceny wyświetlanego obrazu, co znów przełoży się na jego niższą temperaturę, a to znów na niższe obroty wentylatora systemu chłodzenia.


No ale są też "ciemne" strony" tego rozwiązania, a mianowicie lekki spadek wydajności FPS. To też jest wartość względna, bo wszystko zależy, na jakim monitorze będziemy grali. Jeśli mamy monitor, który pracuje w odświeżaniu ekrany 60 Hz, to czy będziemy mieli wskazywane 120 czy 240 klatki na sekundę, będzie bez najmniejszego znaczenia... Nasze oko i tak zobaczy tylko i wyłącznie 60 FPS (inwestowanie w dobre karty grafiki przy marnym monitorze, równa się efektowi "placebo"). Sytuacja zmienia się, gdy mamy już monitor "dla graczy", a więc korzystający z technologii AMD FreeSync albo Nvidia G-Sync, która najczęściej wspiera już standard odświeżania 144 Hz. Ale jak się okazuje i tu są małe "smaczki" wśród producentów, bo na przykład mój monitor ASUS MG279Q, tak naprawdę mimo zapowiadanych "do" 144 HZ, odświeża obraz z prędkością 90 Hz... Asus uznał, że jest to najbardziej jego efektywna wydajność, a reszta to przerost formy nad treścią, niewidoczną dla oka użytkownika.
Zdrowy rozsądek zatem podpowiada, by korzystać z technologii AMD ChiLL w zakresie tylko (ostawiane suwakiem), do 90 FPS, bo wyżej jest już bez sensu. Czemu o tym wspominam? Bo przy pomiarach wersji 1.4 to właśnie ustawienie, ma ogromny wpływ na wyniki pomiarów, więc porównania wykonam w opcji bez włączonego "oszczędzacza", jak i wraz z nią.

Strona 1 z 2 12>>>