2019-02-07 23:48
Autor: Sławomir Kwasowski (SlawoyAMD)
4

Word of Tanks 1.3 vs 1.4 - Jest lepiej?

Strona 2 - Testy Wot 1.3 vs 1.4

Samo Wargaming na swojej stronie domowej wspomina, że wielordzeniowość lub wielowątkowość w grze World of Tanks, opracowywało z koncernem Intel, a więc konkretnym producentem procesorów. Stąd moja może trochę spiskowa teoria, że na procesorach AMD Ryzen może być to mniej zauważalne, bo raczej rzadko ktoś komuś z konkurencji, robi "dobrze", więc jeśli będziecie mieli swoje, indywidualne uwagi na swoich konkretnych konfiguracjach komputerowych, to bardzo proszę o wpisy w komentarzach.

Wpierw trochę uwag o wersji 1.3. Grało się w nią fajnie, choć niejednokrotnie potrafiło mnie przy starcie lub nawet podczas rozgrywki wyrzucić do pulpitu. Trochę to dziwne, bo na laptopie mi się to jakoś nie przytrafiało. Za to dość często, szczególnie wieczorową porą, pin nagle przemieniał się na krótszą lub dłuższą chwilę na 999 i labo wracał do normy (jak to przeżyliśmy, to fajnie), albo już do końca gry mieliśmy wywalony serwer (ogłoszenie utraty łączności).

Ale ok, skupmy się teraz na faktach. Po dość długiej instalacji, gra odpala bez niespodzianek. W wersji 1.3 z włączoną opcją oszczędzania energii (AMD ChiLL), zależnie od mapy, wydajność wahała się od około 78 do 95 Klatek na sekundę, a Menadżer Zadań pokazywał takie obciążenie dla pracującego układu CPU (zwróćcie uwagę na najniższą ramkę, gdzie pokazane jest użycie GPU w procentach)...



Kiedy wyłączymy ChiLL, ramka użycia GPU wskazuje już 100% użycia, ale wykres wykorzystania rdzeni specjalnie nie przyśpiesza.





Co to daje? Otóż karta przyśpiesza i zamiast oglądania najczęstszych wyników FPS na poziomie 90 klatek, widzimy przyśpieszenia do nawet (w skrajnych przypadkach) 125 FPS.






Co stanie się zatem po instalacji najnowszego Update 1.4? Zachęcony informacjami z Wargaming liczyłem na przyśpieszenie gry do przynajmniej 11 FPS cały czas, a skrajnie nawet do 140 klatek... No cóż, u mnie tak nie było. Na początek wspomnę, że warto po instalacji gry komputer przynajmniej dwa razy zrestartować (jak i samą grę później), by wszystko się na nowo poukładało. Działam na najnowszym sterowniku AMD 19.2.1 w wersji Beta, ale on ukazał się na kilka dni przed Update 1.4, więc trudno mi powiedzieć, że posiada wszystko, co producenci gry przewidzieli do jej prawidłowego działania. Faktem jest, że pierwsze uruchomienie gry nie przyniosło w zasadzie nic, co moje oko i wskaźnik FPS mógłby wykazać na plus nowej wersji, ale przy trzecim restarcie komputera, nagle gra nabrała "obrotów"...

Co ciekawe wykres Menadżera Zadań w zasadzie nic się nie zmienił, a więc patrząc na niego, nie widać wzrostu obciążenia obliczeń dla większej ilości zasobów procesora, nawet w trybie wyłączenia oszczędności energii (ChiLL)... No może trochę chętniej, czasami przekracza drugą kreskę wykresu, ale nieznacznie... Na 16 możliwych w procesorze AMD Ryzen R7 2700X, oznacza to użycie maksymalnie czterech z nich. Szału nie ma...


Z włączoną usługą AMD ChiLL, wykres znów wrócił do dość zmiennych wskazań.


Na wykresie nie widać w zasadzie większych zmian, ale w samej rozgrywce widać wyższe wskazania wartości FPS. Nie są one spektakularne w liczbach, ale bardziej w stałości wyświetlania. Wcześniej, kiedy mieliśmy włączone ChiLL, spadki sięgały u mnie nawet 78 klatek, podczas gdy teraz sporadycznie wskazują na 85 FPS. Średnio idzie zaobserwować wyniki przekraczające 100 klatek, ale wszystko zależy od mapy, a nawet jej części, w której obecnie przebywamy (przy skrajnych pozycjach liczba FPS, jest najwyższa).



Wyłączenie oszczędzania energii oczywiście podwinduje nam wskazania, ale raczej nie w ich maksymalnej ilości, a jedynie w wyższych wskazaniach średnich wyników podczas rozgrywki. To bardzo zmienny parametr, bo w jednej chwili mamy wskazanie np. 118 FPS, by za chwilę w trybie dość wymagającym, a więc snajperskim, przyśpieszyć do ponad 105 FPS, co wcześniej nie było takie oczywiste...





Wargaming w artykule poświęconym poprawce 1.4 sam pisze, że cały czas pracuje nad poprawą wersji bieżącej, a więc pewnie w kolejnych dodatkach, dostaniemy może więcej rozszerzeń do działania opcji wielowątkowej. Całkiem możliwe, że i nowe sterowniki do kart graficznych, wprowadzą sporo zmian... jednak...


Jest coś, co naprawdę mnie poruszyło... Czasami w pracy odpalam WoT na swoim, jkuż kilkuletnim laptopie, uzbrojonym w czterordzeniowy procesor AMD APU A6 5200 i ciekawe rozwiązanie graficzne, polegające na wbudowanym w procesor układzie Radeon 8400 i współdziałającej z nią kartą graficzną Radeon 8600. Demon grafiki to nigdy nie był, ale w pełnym oknie, przy rozdzielczości 1366 x 768 punktów, dawał radę w minimalnych ustawieniach na poziomie od 35 do około 48 FPS. Tymczasem po instalacji Update 1.4, gra przyśpieszyła do od 40 do 62 FPS! To już naprawdę spory przyrost, bo podczas dynamicznych scen, płynność rozgrywki jest naprawdę zauważalna. Szkoda, że wcześniej nie wziąłem tej platformy pod uwagę i nie zrobiłem screenów z użycia CPU i wykresu Menadżera, ale macie poniżej, co jest na ekranie teraz...





Podsumowując ten artykuł, zbyt wielkich różnic na moim sprzęcie nie odczułem, ale jednak ogólna stabilność wskazań FPS, jest na pewno zauważalnie wyższa. Oczekiwałem wykorzystania przynajmniej połowy z dostępnych u mnie wątków (od 6 do 8-miu), ale niestety, tu się zawiodłem. Niemniej krok w stronę wzrostu wydajności WOT został uczyniony i w skrajnych wypadkach udało mi się zaobserwować wskazania 135 FPS, a więc o około dziesięć klatek więcej, niż wcześniej. Przy włączonej na Radeonie opcji ChiLL, wzrosty mniej odczujemy, no ale tu mają wpływ na wydajność jeszcze inne czynniki w samym sterowniku.

Za to posiadacze czterordzeniowych laptopów powinni odczuć znaczące przyrosty wydajności FPS. Mnie on naprawdę zadowala i pozwala na wygodniejsze granie. Co prawda teraz system chłodzenia laptopa zrobił się słyszalnie głośniejszy, a maksymalna temperatura mimo użycia chłodzącej podkładki z wentylatorem (firmy Zalman), potrafi sięgnąć 91 st.C (wcześniej nie przekraczała 85 st.C), no ale coś za coś...

Ciekawy jestem, jakie są Wasze wyniki i spostrzeżenia po zmianie Update 1.3 na 1.4, więc jeśli macie ochotę, piszcie w komentarzach... Może konfiguracje z procesorami Intel i kartami GeForce, reagują zupełnie inaczej na nowości wprowadzone przez Wargaming?

Strona 2 z 2 <<<12