Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
72
Strona 4 - Kontroler pamięci, Teselacja
Kontroler pamięci

Jak widać schemat przypomina nam znany z R520 kontroler pierścieniowy i słusznie. Jest to jego nowa wersja, w której liczba połączeń wynosi aż
1024, a każde z nich może zajmować się odczytem lub zapisem i przenosić dane pomiędzy ośmioma 64 bitowymi kanałami pamięci w dowolnym kierunku. Mamy więc
512-bitowy kontroler, który w połączeniu z pamięciami taktowanymi 825MHz (DDR 1650MHz) oferuje nam zawrotną przepustowość ponad
100GB/s.

Teselacja

Sprzętowa telselacja powraca do nas jak bumerang od czasu zaprezentowania Radeona 8500 i jego Tru-Form. Efekt ten polega na podzieleniu figury geometrycznej zbudowanej z dużych trójkątów na mniejsze, a następnie na nałożeniu na to mapy normalnej (efekt displacement mapping) w celu uzyskania wyglądu wzbogaconego o nowe detale.

Sam proces mógłby być wykonywany przez geometry shadera. AMD twierdzi jednak, że sprzętowy teselator jest nawet x15 szybszy niż gemoetry shader i dużo oszczędniejszy jeśli chodzi o zużycie pamięci na karcie graficznej. Problem w tym, że nie jest wymagany przez DirectX’a i dlatego w praktyce nie jest używany. Możliwe jednak, że kolejna wersja biblioteki DX wprowadzi wymóg posiadania teselatora przez GPU.
