GeForce 7300 GS w kleszczach
Strona 7 - Podkręcanie
Podkręcanie
Rdzenie graficzne wykonane w technologii 90nm powinny osiągać zdecydowanie wyższe zegary, aniżeli ich odpowiedniki 110 nm. Jednakże bardzo słaby układ chłodzenia nie wzbudzał we mnie zaufania. Potencjał podkręcalności pamięci Infineona był dla mnie wielką zagadką. Teoretyczne Infineon 2.5ns nie powinien pracować z częstotliwością większą niż 800 MHz DDR. Do podkręcania karty użyto funkcji wbudowanych w sterowniki karty.
Fabryczna wartość taktowania GPU w tej karcie, zbudowanej w oparciu o rdzeń GF 7300, wynosiła 556 MHz. Temperatura GPU pod obciążeniem nie przekraczała wtedy 73 stopni. Overclocking rdzenia zakończył się na wartości 644 MHz, przy której to częstotliwości GF 7300 osiągał temperaturę minimalnie ponad 80 stopni. Od dalszych eksperymentów powstrzymały mnie sterowniki, które nie pozwoliły na dalsze OC.
Podatność na podkręcanie pamięci w owej karcie nieco mnie zaskoczyła - spodziewałem się tylko niewielkiego stabilnego przyrostu taktowania. Przy wartości 900 MHz oczekiwałem, że artefakty zaczną się już pojawiać, jednakże kostki sprawowały się naprawdę dzielnie. Przy 1010 MHz udało się bezproblemowo przeprowadzić wszystkie testy - zero przekłamań w obrazie.
Zobaczmy, jak podkręcenie karty przełożyło się na wzrost wydajności.
W tym teście wydajność wzrosła o 8%, co pozwoliło na wyprzedzenie GF 6600 przez podkręconego GF 7300 GS.
3D Mark 2006 zareagował zdecydowanie mocniej niż jego starszy odpowiednik. Wynik lepszy o 16% od niepodkręconej karty nie pozwala jednak GeForce 7300 GS na wyprzedzenie GF 6600.
Już na standardowych ustawieniach GF 7300 GS był w stanie pokonać teoretycznie silniejszego GF 6600. Overclocking daje kolejne 20% przyrostu ilości generowanych FPS.
Quake 4 zareagował dokładnie tak samo jak Half-Life 2 - 20% przyrostu wydajności. Podkręcony GF 7300 GS nie ma problemu z rozprawieniem się z GF 6600 na standardowych ustawieniach.