2010-04-28 00:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
62

GeForce GTX 480 i GTX 470 - karty DX11 od NVIDII

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


Dnia 26 marca miała miejsce światowa premiera kart GeForce GTX 480 i GeForce GTX 470. Niestety była to premiera papierowa, ściśle kontrolowana i z nikłą ilością kart. Dla naszej redakcji ich wtedy nie wystarczyło, zresztą nie tylko dla naszej. Później sytuacja wcale się nie poprawiała. Dopiero niedawno do Polski trafiła większa ilość sampli od producentów kart, więc wkrótce czeka nas wysyp rodzimych recenzji. Mimo to karty wciąż nie są dostępne w normalnej sprzedaży. Po pierwszym rzucie kilku kart i wywindowaniu ich cen do idiotycznego wręcz poziomu nastała posucha. Pierwsze większe dostawy szykują się w maju.
Karty z serii GTX 4xx wprowadzają NVIDIĘ w erę DirectX 11. Należą one do flagowych produktów "zielonych" i przeznaczone są na najwyższą półkę. Po nich w kolejnych miesiącach przyjdą karty ze średniej i niskiej półki dostosowane do portfeli mniej zamożnych graczy. Zobaczmy co nam oferują, jakie mają zalety, a jakie wady.

GF100 aka FERMI


Układ GF100 został pomyślany jako łatwo skalowalna architektura. Zbudowany z ponad 3 miliardów tranzystorów i wyprodukowany przez TSMC w procesie technologicznym 40nm składa się z czterech klastrów przetwarzania grafiki (GPC - Graphics Processing Cluster) wewnątrz których znajdują się multiprocesory strumieniowe (SM - Streaming Multiprocessors). SM-ów mamy 16. Całość dopina 6 kontrolerów pamięci. Na bazie układu GF100 powstają karty, które różnić się będą ilością procesorów strumieniowych i ilością kontrolerów pamięci. Bardziej dokładnie architekturę GF100 omówimy na następnej stronie.

Karty oparte o GF100


Na początek NVIDIA zdecydowała się pokazać nam dwie karty graficzne oparte o GF100. Obie nie wykorzystują w 100% mocy układu.
GeForce GTX 480


Karta ta posiada 480 procesorów strumieniowych (na 512 możliwych), 60 jednostek teksturujących TMU, 48 jednostek rastrujących ROP oraz 384 bitowy kontroler pamięci wyposażony w 1536MB pamięci GDDR5. Taktowanie standardowe to 701MHz dla rdzenia, 1401MHz dla shaderów oraz 924MHz (DDR 3696) dla pamięci.

GeForce GTX 470


Karta ta posiada 448 procesorów strumieniowych, 56 jednostek teksturujących TMU, 40 jednostek rastrujących ROP oraz 320 bitowy kontroler pamięci wyposażony w 1280MB pamięci GDDR5. Taktowanie standardowe to 608MHz dla rdzenia, 1215MHz dla shaderów oraz 837MHz (DDR 3348) dla pamięci.

Strona 1 z 24 12345...24>>>