2001-01-15 00:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)

Porównanie kart 3D

Strona 2 - Technologia

4. Technologia

Przedstawię tu krótką specyfikację układów oraz obsługiwane efekty 3D. Nazwy pozostawiam w języku angielskim, dzięki temu powinny być lepiej rozumiane. Postanowiłem ocenić każdą z kart pod względem technologicznym i przyznać za to punkty.

  TNT2 Voodoo3 Voodoo5 G400 Savage4 GeForce 256 GeForce 2 Radeon
Technologia wykonania 0.25um 0.25um 0.25um 0.25um 0.25mu 0.22um 0.18um 0.18um
max. ilość RAM (MB) 32 16 64 32 32 64 32 (MX)
128 (GTS)
128
True Color w 3D -
Ilość potoków 2 1 4 1 1 4 2 (MX)
4
(GTS)
2
Silnik T&L - - - - -
Max. rozmiar tekstury 2048x2048 256x256 2048x2048 2048x2048 2048x2048 2048x2048 2048x2048 2048x2048
32 bitowe tekstury -
Teksturowanie AGP - -
Wsparcie AGPx4 - -
AGP Fast Writes - - - - -
DX8 Shaders - - - - - - -
Z-Buffor 24bit 16bit 32bit 32bit 24bit 24bit 24bit 32bit
Z-Bising - - - -
Stencil 8bit - 8bit 8bit 8bit 8bit 8bit 8bit
LOD Biasing - - -
Trilinear Filtering
Multitexturing
Multitexturing + Trilinear Filtering -
Anisotropic Filtering - - - -
Embos Bumpmapping
Dot product Bumpmapping - - - - -
Enviroment  Bumpmapping - - - - - -
Cubic enviroment mapping - - - - -
Vertex Blending - - - -
Kompresja tekstur DXTC  - - -
Kompresja tekstur S3TC - - - -
FSAA - -
Range based Fog - - -
Kompensacja ruchu (DVD) - - - -
iDTC (DVD) - - - - - - -

Jak punktowałem: Za każdy obsługiwany efekt 5 pkt, Za technologię 0.22um 5 pkt, za 0.18 um 10 pkt. Za Z-Buffor tyle punktów w ilu bitach on pracuje*2. Za obsługę tekstur 2048x2048 5pkt oraz ilość potoków*5. Za max. 32MB - 5pkt, 64MB - 10pkt, 128MB - 20pkt. 

A oto wyniki:

Korzystając z tego wykresu możemy zauważyć 4 kategorie technologiczne. Voodoo3 należy do chipów najstarszych technologicznie. W drugiej grupie znalazły się TNT2 i jego odmiany, Savage4, Matrox G400 i Voodoo5. Do trzeciej grupy technologicznej, stającej się w tej chwili standardem zaliczyć można GeForce'a256 i 2 MX i wreszcie do najbardziej zaawansowanych technologicznie GeForce'a 2 GTS i ATI Radeon'a. Radeon wygrał ten test gdyż obsługuje praktycznie wszystkie efekty z kart GeForce256/2, do tego te znane z Matrox'a G400 oraz takie, których nie znajdziemy u konkurencji. Bez wątpienia jest to karta najbardziej zaawansowana technologicznie w ujęciu takim, jakie rozważane jest w tym teście.

Strona 2 z 5 <<<12345>>>