Porównanie kart 3D
Strona 2 - Technologia
4. Technologia
Przedstawię tu krótką specyfikację układów oraz obsługiwane efekty 3D. Nazwy pozostawiam w języku angielskim, dzięki temu powinny być lepiej rozumiane. Postanowiłem ocenić każdą z kart pod względem technologicznym i przyznać za to punkty.
TNT2 | Voodoo3 | Voodoo5 | G400 | Savage4 | GeForce 256 | GeForce 2 | Radeon | |
Technologia wykonania | 0.25um | 0.25um | 0.25um | 0.25um | 0.25mu | 0.22um | 0.18um | 0.18um |
max. ilość RAM (MB) | 32 | 16 | 64 | 32 | 32 | 64 | 32
(MX) 128 (GTS) |
128 |
True Color w 3D | ![]() |
- | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ilość potoków | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 2
(MX) 4 (GTS) |
2 |
Silnik T&L | - | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Max. rozmiar tekstury | 2048x2048 | 256x256 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 | 2048x2048 |
32 bitowe tekstury | ![]() |
- | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teksturowanie AGP | ![]() |
- | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Wsparcie AGPx4 | ![]() |
- | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AGP Fast Writes | - | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
DX8 Shaders | - | - | - | - | - | - | - | ![]() |
Z-Buffor | 24bit | 16bit | 32bit | 32bit | 24bit | 24bit | 24bit | 32bit |
Z-Bising | - | ![]() |
- | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Stencil | 8bit | - | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit | 8bit |
LOD Biasing | ![]() |
- | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Trilinear Filtering | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Multitexturing | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Multitexturing + Trilinear Filtering | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Anisotropic Filtering | - | - | ![]() |
- | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Embos Bumpmapping | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dot product Bumpmapping | - | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Enviroment Bumpmapping | - | - | - | ![]() |
- | - | - | ![]() |
Cubic enviroment mapping | - | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Vertex Blending | - | - | - | ![]() |
- | ![]() |
![]() |
![]() |
Kompresja tekstur DXTC | - | - | ![]() |
- | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kompresja tekstur S3TC | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FSAA | ![]() |
- | ![]() |
![]() |
- | ![]() |
![]() |
![]() |
Range based Fog | ![]() |
- | ![]() |
- | - | ![]() |
![]() |
![]() |
Kompensacja ruchu (DVD) | - | - | - | - | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
iDTC (DVD) | - | - | - | - | - | - | - | ![]() |
Jak punktowałem: Za każdy obsługiwany efekt
5 pkt, Za technologię 0.22um 5 pkt, za 0.18 um 10 pkt. Za
Z-Buffor tyle punktów w ilu bitach on pracuje*2. Za obsługę
tekstur 2048x2048 5pkt oraz ilość potoków*5. Za max. 32MB -
5pkt, 64MB - 10pkt, 128MB - 20pkt.
A oto wyniki:

Korzystając z tego wykresu możemy zauważyć 4 kategorie technologiczne. Voodoo3 należy do chipów najstarszych technologicznie. W drugiej grupie znalazły się TNT2 i jego odmiany, Savage4, Matrox G400 i Voodoo5. Do trzeciej grupy technologicznej, stającej się w tej chwili standardem zaliczyć można GeForce'a256 i 2 MX i wreszcie do najbardziej zaawansowanych technologicznie GeForce'a 2 GTS i ATI Radeon'a. Radeon wygrał ten test gdyż obsługuje praktycznie wszystkie efekty z kart GeForce256/2, do tego te znane z Matrox'a G400 oraz takie, których nie znajdziemy u konkurencji. Bez wątpienia jest to karta najbardziej zaawansowana technologicznie w ujęciu takim, jakie rozważane jest w tym teście.