2010-12-15 06:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
92

Radeon HD 6970 i 6950 - nowy high end AMD

Strona 2 - Architektura

Architektura



Procesory strumieniowe w układzie VLIW4
W czerwcu 2007 roku ATI wprowadziło kartę Radeon HD 2900XT, w której architektura zbudowana była z 5-cio wątkowych superskalarnych procesorów strumieniowych, gdzie cztery wykonywały operacje proste, a jeden specjalne. Przez kolejne 2,5 roku mieliśmy serię kart Radeon HD 3000, 4000 i 5000, a także 6800. Wszystkie one bazowały na tym samym modelu VLIW5. Teraz, wraz z serią Radeon HD 6900 AMD zaprezentowało nam dużą zmianę w tym temacie.

W architekturze VLIW4 mamy czterowątkowe superskalarne procesory strumieniowe wykonujące operacje proste natomiast operacje specjalne wykorzystują na raz 3 lub 4 wątki. Ta zmiana ma przynieść około 10% poprawę wydajności liczoną na mm2 powierzchni układu, dodatkowo ułatwi to pracę procesorom UTDP (Ultra Dispatch Threading Processor) odpowiedzialnym za rozdzielanie kodu na poszczególne wątki.

Ulepszone jednostek RBE

Jednostki RBE, popularnie zwane ROP odpowiadają za rendering końcowy sceny w tym za takie techniki jak HDR czy wygładzanie krawędzi. Nowe RBE mają być wydajniejsze, a jednocześnie wprowadzają nowy tryb wygładzania krawędzie EQAA (Enhanced Quality Anti-Aliasing).

Do standardowych modeli MSAA x2, x4 i x8 możemy dorzucić dodatkowe próbki, tak zwane coverage samples, które bardzo małym kosztem powinny poprawić jakość wygładzania krawędzie.

Jeśli ktoś uważniej śledzi rynek GPU z pewnością zauważy, że jest to odpowiednik wygładzania CFAA jaki oferują karty z architektury Fermi, a dokładniej 2xEQAA u AMD odpowiada 4xQ u NVIDII, 4xEQAA = 8xQ, a 8xEQAA = 16xQ.

Jest też technika Morphological Antialiasing pełnoekranowego wygładzania krawędzie niezależna od ilości krawędzi czy też przeźroczystości tekstur. Technika ta wykorzystuje DirectCompute i ma być szybsza niż SuperSampling. Jest już też dostępna dla kart z serii Radeon HD 6800 i 5000.

Podwójny silnik graficzny

Po raz pierwszy karty Radeon dostały podwojony silnik graficzny który odpowiada za wszelkie obliczenia na wierzchołkach dotyczące gemetrii, vertexów, rasteryzacji, a także teselacji i ustalania obiektów niewidocznych w scenie. Już sam ten fakt powoduje, że wydajność geometryczna kart opartych o układ Cayman rośnie dwukrotnie w stosunku do kart z poprzednich serii. Do tego mamy jeszcze nowszy niż w serii 6800 teselator, a dokładnie 2 sztuki, po jednym w każdym z silników graficznych. Według AMD wydajność obliczeń związanych z teselacją Radeona HD 6970 uległa potrojeniu w porównaniu do Radeona HD 5870.

Poprawki pod kątem obliczeń GPGPU

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o GPGPU. AMD nie zapomina o tej technologii i wraz z wprowadzeniem układu Cayman prezentuje nowe usprawnienia mające na celu poprawę wydajności obliczeń wykonywanych za pomocą GPU.

Inne
Dodatkowo karta wspiera wszystko to co znajdziemy w serii Radeon HD 6800, a więc jest obsługa dekodowania strumieni video UVD3, obsługa obrazu 3D AMD HD3D, a także Eyefinity z możliwością pracy do 6-ciu monitorów. O tym pisałem już wcześniej w tej recenzji.

Strona 2 z 23 <<<123456...23>>>