Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
92
Strona 2 - Architektura
Architektura
Procesory strumieniowe w układzie VLIW4
W czerwcu 2007 roku ATI wprowadziło kartę Radeon HD 2900XT, w której architektura zbudowana była z 5-cio wątkowych superskalarnych procesorów strumieniowych, gdzie cztery wykonywały operacje proste, a jeden specjalne. Przez kolejne 2,5 roku mieliśmy serię kart Radeon HD 3000, 4000 i 5000, a także 6800. Wszystkie one bazowały na tym samym modelu VLIW5. Teraz, wraz z serią Radeon HD 6900 AMD zaprezentowało nam dużą zmianę w tym temacie.

W architekturze VLIW4 mamy czterowątkowe superskalarne procesory strumieniowe wykonujące operacje proste natomiast operacje specjalne wykorzystują na raz 3 lub 4 wątki. Ta zmiana ma przynieść około 10% poprawę wydajności liczoną na mm
2 powierzchni układu, dodatkowo ułatwi to pracę procesorom UTDP (
Ultra Dispatch Threading Processor) odpowiedzialnym za rozdzielanie kodu na poszczególne wątki.
Ulepszone jednostek RBE

Jednostki RBE, popularnie zwane ROP odpowiadają za rendering końcowy sceny w tym za takie techniki jak HDR czy wygładzanie krawędzi. Nowe RBE mają być wydajniejsze, a jednocześnie wprowadzają nowy tryb wygładzania krawędzie EQAA (
Enhanced Quality Anti-Aliasing).

Do standardowych modeli MSAA x2, x4 i x8 możemy dorzucić dodatkowe próbki, tak zwane
coverage samples, które bardzo małym kosztem powinny poprawić jakość wygładzania krawędzie.

Jeśli ktoś uważniej śledzi rynek GPU z pewnością zauważy, że jest to odpowiednik wygładzania CFAA jaki oferują karty z architektury Fermi, a dokładniej 2xEQAA u AMD odpowiada 4xQ u NVIDII, 4xEQAA = 8xQ, a 8xEQAA = 16xQ.

Jest też technika
Morphological Antialiasing pełnoekranowego wygładzania krawędzie niezależna od ilości krawędzi czy też przeźroczystości tekstur. Technika ta wykorzystuje DirectCompute i ma być szybsza niż SuperSampling. Jest już też dostępna dla kart z serii Radeon HD 6800 i 5000.
Podwójny silnik graficzny

Po raz pierwszy karty Radeon dostały podwojony silnik graficzny który odpowiada za wszelkie obliczenia na wierzchołkach dotyczące gemetrii, vertexów, rasteryzacji, a także teselacji i ustalania obiektów niewidocznych w scenie. Już sam ten fakt powoduje, że wydajność geometryczna kart opartych o układ Cayman rośnie dwukrotnie w stosunku do kart z poprzednich serii. Do tego mamy jeszcze nowszy niż w serii 6800 teselator, a dokładnie 2 sztuki, po jednym w każdym z silników graficznych. Według AMD wydajność obliczeń związanych z teselacją Radeona HD 6970 uległa potrojeniu w porównaniu do Radeona HD 5870.
Poprawki pod kątem obliczeń GPGPU

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o GPGPU. AMD nie zapomina o tej technologii i wraz z wprowadzeniem układu Cayman prezentuje nowe usprawnienia mające na celu poprawę wydajności obliczeń wykonywanych za pomocą GPU.
Inne
Dodatkowo karta wspiera wszystko to co znajdziemy w serii Radeon HD 6800, a więc jest obsługa dekodowania strumieni video
UVD3, obsługa obrazu 3D
AMD HD3D, a także
Eyefinity z możliwością pracy do 6-ciu monitorów. O tym pisałem już wcześniej
w tej recenzji.