2010-12-15 06:00
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
92

Radeon HD 6970 i 6950 - nowy high end AMD

Strona 3 - AMD PowerTune

AMD PowerTune Technology


Technologii tej postanowiłem poświęcić oddzielną stronę z racji różnych plotek jakie krążyły po Internecie przed premierą kart. PowerTune ma przede wszystkim dbać o nieprzekraczanie pewnego założonego poboru prądu przez kartę graficzną. Coś podobnego pokazała NVIDIA w swojej serii GTX 5xx jednak nie do końca można to porównać.


Tutaj PowerTune dynamicznie przydziela dostępną moc do poszczególnych elementów GPU, steruje też jego taktowaniem. Założony przez AMD limit ma być wystarczający dla pełnej wydajności gier. Dodatkowo sami możemy sterować tym parametrem z poziomu CCC w zakresie -20% do +20%. A właśnie, jeśli mamy wystarczająco dużą wydajność w grach możemy pokusić się o obniżenie "kagańca" na pobieraną moc, co w efekcie przełoży się też na niższe temperatury pracy i cichsze chłodzenie.


Przykład działania PowerTune w 3DMark Vantage

Stąd właśnie wzięły się nowe parametry kart określające maksymalną wydzielaną moc cieplną w grach (190W dla 6970 i 140W dla 6950) oraz maksymalny możliwy do ustawienia limit pobieranego prądu przez kartę (250W dla 6970 oraz 200W dla 6950). Jak się za chwilę przekonacie nie ma on wiele wspólnego z rzeczywistym poborem prądu przez kartę podczas grania.

PowerTune - testy praktyczne

Według AMD będziemy raczej obniżać niż podwyższać limit poboru prądu, z tego względu, że ponad to co ustaliła firma pobierać mogą głównie testery takie jak 3DMark, FurMark, OCCT natomiast nawet najbardziej prądożernym grom limit nie powinien przeszkadzać.

W związku z tym przeprowadziłem kilka testów praktycznych na grach (jako, że nie cierpię benchmarków syntetycznych). Wszystkie wykonane zostały w rozdzielczości 1920x1200 dla ustawień PowerTune -20%, 0% (domyślne ustawienie) oraz +20% na karcie Radeon HD 6970.

Z przeprowadzonych testów wynikają dwie rzeczy.
Po pierwsze, domyślne ustawienia limitu pobieranego prądu w zasadzie nie ograniczają wydajności karty w grach. Zwiększenie go nie wpływało jakoś wyraźnie ani na poprawię wydajności, ani na pobór prądu.
Po drugie, obniżenie limitu powodowało wyraźny spadek poboru prądu ale też wpływało na niższą wydajność. O ile w FarCry2 czy Dirt2 takie obniżenie wydajności pozostawało bez wpływu na płynność gry o tyle w Crysis czy Aliens vs Predator było już odczuwalne. Warto też odnotować, że przy ustawieniu -20% wentylator karty pracował znacznie ciszej niż na ustawieniach standardowych.
Jedno jest pewne, zaawansowani użytkownicy dostają nową opcję, którą mogą się pobawić.

Strona 3 z 23 <<<1234567...23>>>