2007-06-01 11:19
Autor: Sebastian Wiśniewski (NetCop)
72

AMD w DX10 czyli Radeon HD 2900XT

Strona 1 - Wstęp

Wstęp


Po pół roku wyczekiwania przez wszystkich fanów ATI i nie tylko, 14 maja 2007 roku AMD oficjalnie zaprezentowało swoją najnowszą kartę graficzną Radeon HD 2900XT zgodną z DirectX 10. Wprawdzie obiecano nam całą serię Radeonów na raz ale póki co musimy się zadowolić jedynie specyfikacją pozostałych kart z serii:

W niniejszej recenzji omówimy budowę układu R600 będącego aktualnie najnowszym i najwydajniejszym układem graficznym firmy AMD. Modele Radeon HD 2600 i 2400 przedstawimy szczegółowo, po ich oficjalnej premierze, prawdopodobnie pod koniec czerwca.
Jeśli ktoś chciałby odświeżyć sobie informacje na temat samego DirectX 10, to zapraszam do przeczytania pierwszej strony tego artykułu.

Budowa R600


R600 jest drugim, po „Xentosie” z Xboxa360, układem ATI, który wykorzystuje architekturę zunifikowanych shaderów. Produkowany w zakładach TSMC w procesie 80nm zawiera w sobie aż 720 mln tranzystorów i pobiera do 215W prądu. Popatrzmy na schemat ogólny układu:

Na diagramie rzuca się przede wszystkim ogromna liczba (320) procesorów strumieniowych (zunifikowanych shaderów). Pełnią one funkcję Pixel, Vetrex i Geometry Shadera, w zależności od potrzeb. Mogą też obliczać fizykę. Nad całością czuwa znany nam już układ UDTP (Ultra Dispatch Threading Processor) odpowiedzialny za równomierne rozłożenie obciążenia na wszystkie procesory strumieniowe. W przeciwieństwie do G80, w R600 cały rdzeń jest taktowany jednolicie zegarem 740MHz.
R600 wyposażono w 512 bitowy kontroler pamięci, który opiszę w dalszej części. Nowością jest zintegrowany kodek audio, który potrafi przejąć strumień danych dźwiękowych i przesłać go przez złącze HDMI wraz z obrazem video. Przesyłanie dźwięku i obrazu poprzez jedno wyjście jest niezbędne do uzyskania certyfikatu Vista Premium Logo. Samo wyjście HDMI nie znajduje się na karcie, lecz po podłączeniu konwertera do złącza DVI.

W dalszej części zajmiemy się budową procesora strumieniowego, jednostek teksturujących, jednostek renderujących oraz kontrolerem pamięci układu R600.

Strona 1 z 19 12345...19>>>