Maveriq apropo kalkulacji, to ostatnio liczyłem tak na szybko koszty aut elektrycznych i benzyn: kia eniro i peugeot 2008 elektryk. Tak testowo czy żonie by się spodobały.
Jako, że auto to nie inwestycja tylko skarbonka i pewnie nie wziąłem pod uwagę wielu czynników ALE koszt zakupu elektryka w przypadku obu aut zwróciłby się po przejechaniu około 180 tys. km!!!!!
A dzisiaj już czytałem, że planowane podwyżki prądu na poziomie 3,5% w przyszłym roku. Za 5 lat każdy będzie miał instalację fotowoltaiczną i zestaw baterii żeby maksymalizować autokonsumpcję. W złą to stronę idzie, w bardzo złą.
Forum > Tematy dowolne > Temacik motoryzacyjny vol 2 :)
Wysłane 2020-12-11 13:06
Wysłane 2020-12-11 13:07 , Edytowane 2020-12-11 18:59
@Maveriq
Nie wiem czy mnie zrozumiałeś, chyba nie..ja się kłócę ze wodór nie ma i nie będzie miał żadnej przyszłości w samochodach dla zwykłego konsumenta.
Sam wspomniałem o tym ze jak najbardziej wielkie ciężarówki na wodór to jeśli coś to to jak najbardziej, wszelkie TIRy itd, tak samo przemysł. Oczywiście ze w tym kierunku idzie rozwój produkcji wodoru i koncepcji jego użycia. Oczywiście że cały cywilizowany świat inwestuje w dywersyfikację produkcji źródeł energii.
Ja nie zaprzeczam ze trwa rozwój tej technologii, tylko ze nikt nie inwestuje poważnych pieniędzy w osobowe samochody elektryczne napędzane wodorem, jeśli ktoś je nawet robi to jako odprysk przy tym ile inwestuje w samochody na baterie.
Wysłane 2020-12-11 13:08 , Edytowane 2020-12-11 13:20
@straszny
Ślad węglowy baterii? Kolega raczy żartować, poczytaj sobie o produkcji wodoru, tu ślad węglowy jest ogromny
Na razie. Nawet najbardziej krytyczny głos jaki znalazłem, nie wyklucza dużego postępu w tej dziedzinie. LINK W produkcji baterii elementów dewastacji środowiska i zanieczyszczenia wydobyciem i transportem surowców, a potem transportu elementów do produkcji, uniknąć się nie da. W wypadku wodoru proces elektrolizy zasilany ekologiczną energią może być zeroemisyjny. Prawda że dotyczy to warunków idealnych, ale jest do czego dążyć.
Jest taka hybryda, wodór+plugin elektryk, od Mercedesa
Weź przestań.


EDIT

Wysłane 2020-12-11 13:10 , Edytowane 2020-12-11 16:01
@kotin
No dobra, ale taki samochód jest q. e. d.
Zdrajcy z Toyoty :p:p
Toyota to introduce electric vehicle battery that can power a 500 km trip on one charge and can recharge from 0% to 100% in just ten minutes.
Wysłane 2020-12-11 21:05 , Edytowane 2020-12-11 21:05
@straszny
Czemu zaraz zdrajcy? Mają prawo. Przecież nie przysięgali nikomu, że na żadnym polu nie pokonają Tesli?
Wysłane 2020-12-11 22:56
Toyota umie w elektryczność, a najnowsze osiągnięcia w dzidzinie baterii są dostępne dla każdego kto zapłaci.
Głupio byłoby więc nie skorzystać z hypu na elektryki i nie zarobić.
Wysłane 2020-12-11 23:31
@straszny
Wiesz co to jest TCO? [size=2]U mnie w Lublinie taksówkarze przechodzą już na używane hybrydy PHEV i elektryki.[/size]
Ło matko. Jak auto jest droższe i tankowanie droższe to TCO chyba też? Taksówkarze? Co z nimi? Co za PHEV-y? Jakie te elektryki? Ile tego jest? Dwie- trzy sztuki? Jechałeś taką i co zapłaciłeś połowę ceny za kurs? Nie sądzę. Klient płaci to czemu nie.
Chiny, Wielka Brytania, Japonia, Indie i USA też prowadzą transformację energetyczną
Bo nie kupujesz Chińskich telefonów, modemów, hulajnóg? Bo Tesla nie kupuje chińskich baterii? Przegrali bitwę o auta spalinowe to chcą teraz sprzedawać elektryki więc próbują je budować i dorównać europejskim/koreańskim markom bo jak nie to znów przegrają i nie sprzedadzą. Ot cała filozofia.
konkretnie to przepraszał za dwie
Ani nie jestem fanem ani nie mam twitera ale w ostatnich 2 latach przepraszał ze już ze 3 razy a ile więcej to nie wiem.
I tak jak napisał nie licząc już rzeczy za które nie przeprasza a które albo mijają się z prawdą albo mają jej w sobie bardzo mało.
znacząca degradacja baterii jest od roku tematem przeszłym (dla modeli 2019 i nowszych). Poczytaj nim zaczniesz pisać jakby był 2010.
A to gdzie mam poczytać? Na twiterze Muska czy w jakichś materiałach prasowych?
Dziś oglądałem kawałek filmiku gdzie porównywał swoją teslę z 2019 roku z nowym modelem. No i jakoś degradacja baterii w jego 2019 roczniku wyniosła 7% za rok.
Ja nie zaprzeczam ze trwa rozwój tej technologii, ...
Aha czyli uważasz że zostaną zainwestowane wielkie pieniądze. Technologia zostanie dopracowana. Powstaną stacje tankowania wodoru itd ale jeździć będą na wodór ciężarówki i dostawczaki.
Jakieś jeszcze genialne pomysły?
Może zróbmy w końcu tą szczepionkę na COVID-19 ale szczepmy tylko blondynów. Broń boże szatynów czy brunetów?
@Maveriq
Dwie odrębne drogi to wytwarzanie odrębnej bazy dla samochodów z akumulatorami, jak to robi Tesla, Toyota z Priusem

Toyota.Na przykład Corolla 1.2 ma 361 l w bagażniku a hybryda 313. Przy Czym to nie PHEV a ja tu mówię o PHEV.
Natomiast Prius ten nowy. Obecnie sprzedawany w wersji Plug-in hybrid ma 360 litrów bagażnika a jako zwyczajna hybrda 502l.
Więc coś z tą odrębną bazą nie wyszło.
Wysłane 2020-12-12 06:40
Miałem na myśli, że projektują bazę z myślą o akumulatorach w podłodze, co w samochodzie spalinowym jest niepotrzebne.
Priusa to to dotyczy, ale wersja PHEV to inny temat, to ma tyle baterii, że miejsca pod podłogą nie starcza.
A Corolla była projektowana przede wszystki pod napęd spalinowy, więc miejsca w podłodze nie ma wcale i już zwykła hybryda musi je mieć w bagażniku.
Wysłane 2020-12-12 09:56
Dobra, teraz uwaga! Nie jest to już głos w wojnie bateria / wodór.
Przyjąłem że raczej bateria, jak nie to wodór - kłócić się teraz to strata czasu. Okaże się i już.
Teraz o stanie na dziś dla człowieka który elektryka chce kupić teraz - głos kobiety po przejechaniu 700 kilometrów:
https://motoryzacja.interia.pl/samochody-nowe/testy/news-nissan-leaf-o...
Rozbawił mnie cytat:
Dużo mówi się też o ładowaniu z domu, ale - tak na szybko - widzę dwa problemy. Po pierwsze - trzeba przecież ten dom mieć! Po drugie - bez tej całej ładowarki ściennej takie tankowanie trwa kilkanaście godzin.
Wniosek? Elektryk - tak, za kilka lat.

Wysłane 2020-12-12 10:11
Akurat ładowarka ścienna w zależności od mocy kosztuje od kilku do kilkunasty tys. zł, co przy cenie samochodu elektrycznego nie robi jakiejś wielkiej różnicy. Producenci samochodów oferują je także w salonach dealerskich, więc można negocjować ich ceny razem z samochodem.
Wysłane 2020-12-12 10:45
Babka nie ogarnia też (bo nie ma domu), że "każdy" dom w Polsce ma siłę (gniazdo 3-fazowe 400V). I tak patrząc na to co zamówiłem, to ze zwykłego gniazdka 29h ładowania, z siły 9h z mocą 7,2kW (już nie kilkanaście, a kilka), a jak instalacja domu pozwala to z tej samej siły 4h (ładowanie 11kW). Wniosek - jak masz dom to elektryk już dzisiaj (no, w moim przypadku w maju :P )
Wysłane 2020-12-12 21:51 , Edytowane 2020-12-13 00:56
To nie tak do końca działa. Ładowanie z domowego gniazdka to korzystanie z ładowarki wbudowanej w samochodzie, a ome mają wydajność niższą od tych wsrtości, które podajesz. Poza tym w trakcie ładowania samochodu prąd pobierają też inne odbiorniki w domu. Dodatkowo wewnętrzna ładowarka najpierw testuje wydajność domowej instalacji sprawdzając przy jakim obciążeniu zaczyna słabnąć napięcie. Zdarzają się przypadki, gdzie w przypadku starych lub kiepskich instalacji zaczyna ładować mocą 1KW i wtedu zaczyna się jazda.
Wysłane 2020-12-13 01:50 , Edytowane 2020-12-13 02:02
@scud1
Nie każdy dom ma siłę. Te nowe "domki" częstokroć nie mają, chyba że ktoś pomyślał o pompie ciepła (i może kiedyś o elektryku, lub ma jakiekolwiek zacięcie by mieć siłę w garażu). Zwykle "gdzieś" ta siła jest - wolnostojący garaż, złącze itp., ale jednak nie zawsze jest wyprowadzona. A jak nie ma to i często moc przyłączeniowa rzędu 8kW ogranicza (formalność ale jednak)..
@Maveriq
Ładowanie z domowego gniazdka to korzystanie z ładowarki wbudowanej w samochodzie, a ome mają wydajność niższą od tych wsrtości, które podajesz.
Przy 230V pełna zgoda, ale przy 400V 32A też? Tutaj już sam typ gniazda determinuje dostarczaną moc, o ile oczywiście ktoś nie postanowił oszukać systemu (mój śp. ojciec miał w starej skrzynce w garażu pełen przekrój gniazd siłowych do 63A włącznie, oczywiście wszystkie metalowe wg starej szkoły).
Pytam z ciekawości...
Wysłane 2020-12-13 05:48 , Edytowane 2020-12-13 09:00
Jak ktoś w komplecie z samochodem dostanie wtyczkę do siły, to pewnie przetestuje ;)
Właśnie żeby z niej skorzystać potrzebujesz wallboxa.
Wysłane 2020-12-13 12:32
Mam siłę i gniazdko 230V to przetestuję oba za parę miesięcy, bo rzeczywiście plotki głoszą o stratach na ładowaniu (i jest np. krzywa ładowania z DC i ciekawe jak się ma do ładowania w domu). Akurat eNiro ma wbudowaną ładowarkę 11kW, ale w zestawie tylko kabel 230V - czyli oczywiście kabel do siły to trzeba dokupić (a to już spory ułamek ceny wallboxa) ;)
Dom bez siły to chyba od "developera". Oszczędność 100zł razy 100 identycznych domków i już "na waciki" starczy.
Wysłane 2020-12-13 23:11
@kotin
Rozbawił mnie cytat:
Ale co tu w sumie śmiesznego. Od fakt. Też o tym wspomniałem wcześniej. I tez to miałem na myśli pisząc "Biednemu wiatr w oczy".
Wniosek? Elektryk - tak, za kilka lat.
Ale dlaczego? Elektryk jak najbardziej tu i teraz ale bez jakichś głupich nakazów/zakazów itd. Po prostu elektryk dla tych którzy muszą/powinni nim jeździć a dla innych normalne auto.
@scud1
Babka nie ogarnia też (bo nie ma domu), że "każdy" dom w Polsce ma siłę
Ciekawe w czym mieszka kilku moich znajomych? Może to są Igloo?
U dziadków na wsi w domu też nie ma siły. U drugich jest.
Kia sprzedaje wallboxa? W jakiej cenie? Jak pytałem w Hyundaiu z pół roku temu to nie wiedzieli co to takiego.
Wysłane 2020-12-18 10:36 , Edytowane 2020-12-18 10:49
Szefowie produkcji ciężarówek Scanii, Mercedesa, Volvo, Iveco, DAF-a, MAN-a i Forda (praktycznie calutki rynek) podpisali wspólną deklarację do 2040 roku całkowicie usunąć ze swoich ofert wszystkie modele samochodów ciężarowych na paliwa kopalne, tak żeby cała oferta była „fossil-free trucks” (znika diesel, benzyna i gaz ziemny)
Wysłane 2020-12-18 20:57
Muszą. Jeśli któryś z nich by się wyłamał, to reszta od momentu rezygnacji z diesla mogłaby od razu zamykać biznes.
Wysłane 2020-12-20 16:23 , Edytowane 2020-12-20 16:26
Myślałem że będę pierwszy, ale czujny jak żuraw kolega Straszny, już tą wiadomość podał:
Szefowie produkcji ciężarówek Scanii, Mercedesa, Volvo, Iveco, DAF-a, MAN-a i Forda (praktycznie calutki rynek) podpisali wspólną deklarację do 2040 roku całkowicie usunąć ze swoich ofert wszystkie modele samochodów ciężarowych na paliwa kopalne, tak żeby cała oferta była „fossil-free trucks” (znika diesel, benzyna i gaz ziemny)
Może więc tylko przetłumaczę ją na jakiś znany język:

https://motoryzacja.interia.pl/motofani/waga-ciezka/news-koniec-diesla...
Czyli nowe elektryczne ciężarówki zasilane będą wodorem i zostanie zbudowane cała sieć stacji ładowania wodoru, wraz z chłodnicami, aby proces tankowania trwał maksymalnie krótko, a nie jak w artykule wcześniej cytowanym.

Druga wiadomość chyba z pierwszą nie ma nic wspólnego?
Tesla potrzebuje czasu do namysłu nad metodą zasilania swoich aut?



https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-tesla-nie-wp...
Kto jest online: 1 użytkowników, 321 gości
kendo999 ,