2006-01-23 20:50
Autor: Jolly Roger
40

Gigabyte K8N51GMF-9 oraz K8N51PVMT-9

Strona 9 - Wydajność zintegrowanej grafiki

Wydajność zintegrowanej grafiki nigdy nie przyprawiała o zawrót głowy. Zadaniem integry nie jest bowiem osiągnięcie wysokiej liczby FPS w grach – ma to być układ, który będzie w stanie wyświetlić obraz o dobrej jakości. Akceleracja 3D jest w tym wypadku tylko dodatkiem. Nie da się jednak ukryć, że nazwa 6100 i 6150 kojarzy się z szóstą serią kart z rodziny GeForce, które to prezentowały świetną wydajność. Układy nVidii zintegrowane na płycie są jednak zdecydowanie uboższymi wersjami swoich znakomitych kuzynów. Obsługa SM 3.0 wprawdzie pozostała, ale korzystanie z pamięci systemowej, 2 potoki pixel shader i jedna jednostka vertex shader nie nastrajają optymizmem co do wydajności takiego produktu. Częstotliwość rdzenia na poziomie 475 (GF6150) i 425 MHz (GF6100) może nie wystarczyć, aby osiągnąć niezłe rezultaty w programach 3D.


W biosie płyt głównych ustawiono pamięć do dyspozycji integry na poziomie 128 MB. Wydajność zintegrowanych kart graficznych przedstawiano na tle niepodkręconego GeForce 6600 300/550. Wszystko to po to, aby mieć pewną skalę porównawczą.


Nieco ponad 1200 punktów w 3D Mark 2003 oznacza, że zamiast animacji zobaczymy tylko pokaz slajdów. 6150 okazuje się czterokrotnie wolniejszy od GF6600.


Pokazu slajdów ciąg dalszy - tym razem w wykonaniu programu 3D Mark 2005. Bardzo słaby wynik, mimo, że wszystkie testy się uruchamiały. Strata GeForce 6100 i 6150 do wersji 6600 jest ogromna.


Half-Life 2 nie jest już nowością - od jej premiery upłynęło już kawał czasu i najnowsze karty graficzne nie mają problemu z zapewnieniem płynnej animacji. Takiego problemu nie ma również GeForce 6600, jednakże wersje 6100 i 6150 nie zapewniają płynnej rozgrywki nawet w rozdzielczości 640x480. Aby pograć, należy mocno ciąć detale, lecz nawet i wtedy płynność grafiki będzie daleka od satysfakcjonującej. Momentami framerate spada poniżej 10 FPS.


Quake4 znakomicie radzi sobie na kartach nVidii, lecz zintegrowane grafiki tejże firmy są zbyt słabe, aby uciągnąć tę grę na poziomie detali high. Dopiero rozdzielczość 640x480 i wyłączenie większości efektów powoduje, że da się pograć. Szarpania tu i ówdzie nie da się jednak uniknąć. Widać wyraźnie, że GeForce 6100 i 6150 nie nadają się do gier w rozdzielczości wyższej niż 640x480. Czy jednak od zintegrowanych chipów graficznych wymaga się wydajności, która by była wystarczająca do nowych gier?

Strona 9 z 11 <<<1...567891011>>>