2009-03-17 16:20
Autor: Sławomir Kwasowski (SlawoyAMD)
17

Wentylatory Akasa - Smart i Quiet Fan

Strona 3 - Akasa Smart Fan 92 / 120 mm

Więksi bracia 80-ki serii Smart Fan, to niemal bliźniacze konstrukcje, różniące się właściwie tylko rozmiarami i parametrami obrotów i poziomu hałasu.


Model 92 x 92 mm (AK-FN052), otrzymał jednak nieco „brzydszą” ramkę montażową. Nie jest ona, jak u poprzednika krystalicznie przejrzysta, ale wyraźnie matowa, półprzejrzysta. Wirnik wentylatora wykonano również z plastiku o kolorze niebiesko-denaturowym, jak u poprzednika, a jego środek zdobi identyczny, srebrny hologram potwierdzający oryginalność produktu. Śmigło Akasy w wymiarze 92, również spoczęło na łożysku ślizgowym. Jak dowiemy się z naklejki umieszczonej na odwrocie silnika, ten produkt obciąży nasz zasilacz na wartość 0.18A.
Wentylator w naszym komputerze może pracować w rozpiętości obrotów między 350 a 1900 RPM, generując przy tym hałas analogicznie od 18.2 do 22 dBA. Podobnie, jak u mniejszego z rodzeństwa, kontrola obrotów odbywać się może przez system PWM i czteropinowej wtyczce zasilania.
W komplecie również otrzymamy cztery gumki montażowe.




120-ka (oznaczenie AK-FN053), to już ładny kawałek wentylatora. Osobiście to mój najbardziej ulubiony rozmiar „śmiglaka”, bo najlepiej chyba łączy ciszę z wydajnością oraz jest z nim zgodna większość dużych coolerów i obudów (i chyba też zasilaczy z poziomym układem wentylatora).
Model Akasy tym razem znów otrzymał krystalicznie przejrzystą ramkę montażową, co bardzo ładnie i lekko prezentuje się po instalacji na radiatorze coolera czy wnętrzu naszego „blaszaka”. Co ciekawe, producent nie poszedł na łatwiznę i nie zastosował tej samej ramki w serii Smart Fan, co w modelu Quiet Fan, który będziemy oglądać na kolejnej stronie. Różnicą między nimi jest brak otworów na diody LED. W ten sposób producent zabezpieczył się przed domowymi majsterklepkami, którzy kupując tańsze wentylatory, przekładali później komplet świecących diod ze zużytego egzemplarza.
Niebieski wirnik kręcić się będzie w zakresie od 500 do 1500 RPM (0.18A), co przełoży się na poziom szumów w przedziale od 18.3 do mocno już dających o sobie znać 24.6 dBA (łożysko ślizgowe). Dość wysokie obroty maksymalne (jak na 12-kę) wskazują, że model ten skonstruowano pod kątem wydajności przepływu powietrza, gdy jest to absolutnie potrzebne, jednak dzięki systemowi PWM na pewno nie będziemy mieli okazji zbyt często się spotkać z taką sytuacją.





Strona 3 z 6 <<<123456>>>