Forum > Tematy dowolne > Temacik motoryzacyjny vol 2 :)

skocz

straszny

Wysłane 2020-02-07 12:58 , Edytowane 2020-02-07 13:04

@scud1
tak, ja już przestaje odpowiadać na posty jak ten wyżej Maveriqa, któremu przeszkadza pylenie z samochodów elektrycznych. Dla mnie to pseudonauka a pseudonaukę z zasady ignoruję. 

ps.
też nie mogę się doczekać full-autonomicznych pojazdów ;) 

Asus GL752VW (i7-6700HQ 2.6GHz, 32GB RAM, SSD: SanDisk Ultra 960GB, GPU: GTX960M). Apple iPad Pro 12.9 128GB Wifi+LTE. Apple iPhone X 256GB.

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 13:14

Ja w ogóle jestem zdania, że dużo ważniejsze od tego, jaki mamy samochód jest to, jak go używamy.

Jestem podobnego zdania. Jeśli masz auto spełniające EURO 4 i wyżej nie wycinasz DPFa itd to OK. 
Wielokrotnie czytałem w różnych artykułach czy słyszałem w programach informacyjnych że globalnie auta do smogu i światowego zanieczyszczenia powietrza dokładają się w kilku 4%?-5%? a moze mniej nie pamiętam. 

Z naszego podwórka  Skąd się bierze smog? Auta czy piece?
Za smog w skali kraju odpowiadają przede wszystkim piece w mieszkaniach, czyli tzw. niska emisja. Dwa lata temu Najwyższa Izba Kontroli  opublikowała raport z kontroli jakości powietrza w ...[size=2]. Według niego za 82–92,8 proc. zanieczyszczeń odpowiedzialna jest niska emisja. Zanieczyszczenia komunikacyjne to 5,4–7 proc., z kolei przemysł to 1,8–9 proc. odpowiedzialności.

Oczywiście to też bardziej globalnie. W zeszłym roku w wyborczej publikowany był raport przygotowany przez AGH i nie pamiętam kogo. W Krakowie udział aut w smogu wynosił około 30%. Przemysłu był znikomy kilka procent a niskiej emisji z kominów około 65%. 
Powiem wam tyle. 2 lata temu na początku sezonu grzewczego gdzieś na początku listopada przeszedłem z przystanku 400 metrów do domu w polarze. Jak wszedłem do domu kurtka cuchnęła ta jakby ze 2 tygodnie leżała w jakiejś palarni/spalarni. Okna nie dało się otworzyć i oczyszczacz powietrza włączony non stop. Rok temu na koniec marca kupiłem drugi. Zanim przyszedł już go nie otworzyłem bo sezon grzewczy się skończył. Od tego sezonu grzewczego jest zakaz palenia węglem. Jakości powietrza nie trzeba badać przyrządami. Poprawa jest kolosalna. Drugi oczyszczacz stoi nieodpakowany. 
30% z aut to nadal dużo ale teraz trzeba uczciwie powiedzieć skąd się o bierze. Auta stoją nie jadą. Ludzie odpalają aut i kopcą 10 minut zanim oskrobią szybę czy odjadą. Bo rozgrzewaj silnik. CO jest bzdurą bo silnik się lepiej rozgrzeje jak ruszysz  delikatnie pojedziesz te 100 metrów spod bloku niż jak będzie 10 minut stał bez ruchu i kopcił. 
I dlatego taki elektryk bez emisyjny jest fajny do miasta typu Warszawa, Kraków, Poznań itd gdzie są korki.   
Ale w jakimś Opolu i tym podobnych miastach nie koniecznie. Jeśli ruch jest płynny to wpływ aut na smog robi się marginalny. 
A teraz spróbujcie sobie wyobrazić co by się stało gdybym czarodziejską różdżka zamieniał w tym momencie każde spalinowe auto na elektryczne. 
Dopóki nie opanujemy wodoru. Jakiejś technologi równie czystej jak elektroliza ale pobierającej znacznie mniej energii elektrycznej lub w ogóle bez energii elektrycznej. To nie będziemy mieć naprawdę ekologicznych aut. 

kotin

Wysłane 2020-02-07 13:49

Zmieniając temat, to o ile nie udowodnią że samochód autonomiczny jest czystszy, a ja sam nie będę z powodu starości stwarzał wyraźnie podwyższonego ryzyka, to będę używał samochodu, którym sam mogę kierować. Może być autonomiczny, ale z możliwością wyłączenia na jakiś czas "autopilota". Po prostu lubię prowadzić samochód. \"\lol\" Taki który przejmie ode mnie kierownicę, jak się zmęczę - OK, ale całkowicie autonomiczny - no pasaran. :-P

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Lenovo G70-70 i5-4210U/8GB/500 GB SSD (zmieniony).

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 14:07

@kotin
Samochodów autonomicznych nie będzie nigdy. Tylko pseudo pasywne. 
W razie wypadku myślisz że producent auta weźmie na siebie odpowiedzialność/winę a za tym koszty i odszkodowania. 

scud1

  • scud1
  • wiadomość Użytkownik

  • 383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 14:09

Dlaczego ma wziąć na siebie odpowiedzialność za sprawcę wypadku? Przecież samochód taki będzie jechał przepisowo i bezpiecznie? Ten 1 przypadek na rok, gdzie "wina" będzie po stronie samochodu (nieprzewidziana okoliczność) spokojnie będzie mógł pokryć z dochodów.

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 14:49

@scud1
Jadąc autonomicznie to nie ty prowadzisz auto tylko ono samo się prowadzi. Jeśli dochodzi do wypadku to dlaczego Ty nie prowadząc auta masz byc w jakikolwiek sposób w to wciągnięty?


Wracasz do domu. Jedziesz dwupasmówką 70 albo 80km/h. Na drogę prosto pod maskę wyskakuje Ci twoje 4 letnie dziecko. Nie masz szansy wyhamować. Co robisz gwałtownie odbijasz w prawo lub lewo uderzasz w drzewo lub ciężarówkę jadącą po przeciwnym pasie i giniesz  czy zabijasz własne dziecko. Twoja decyzja. Co zrobi auto autonomiczne?  

straszny

Wysłane 2020-02-07 15:40 , Edytowane 2020-02-07 15:41

@beton
systemy autonomiczne mają już w tej chwili logikę z możliwością wyboru - priorytet bezpieczeństwo kierowcy, lub priorytet bezpieczeństwo osób wokół samochodu. Więc sam wybieraj co zrobi Twoje auto autonomiczne (domyślny jest priorytet bezpieczeństwo kierowcy)

Asus GL752VW (i7-6700HQ 2.6GHz, 32GB RAM, SSD: SanDisk Ultra 960GB, GPU: GTX960M). Apple iPad Pro 12.9 128GB Wifi+LTE. Apple iPhone X 256GB.

beton

  • beton
  • wiadomość Użytkownik

  • 7383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 15:52

@straszny

Czyli tak to rozwiązali. Proste i sprytne. Ale oczywiście przy zakupie auta podpisz wszystkie papierki że cokolwiek nie zrobisz odpowiedzialność bierzesz na siebie a potem jak zawiedzie elektronika to udowadniaj przeciw stadu prawników koncernu że błąd popełniła elektronika a gdybyś ty prowadził to uniknąłbyś wypadku. 

scud1

  • scud1
  • wiadomość Użytkownik

  • 383 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 21:20

@beton

Czekam z niecierpliwością aż ktoś kiedyś pomyśli przed użyciem tego dylematu etycznego. Otóż samochód zahamuje. I teraz powiesz: ale przecież sytuacja, blablabla. Samochód autonomiczny z finalnym oprogramowaniem nigdy w tej sytuacji się nie znajdzie. Wykrywając podejrzany obiekt w pobliżu drogi dostosuje prędkość do drogi hamowania. Wszyscy już chyba widzieli ten filmik z autopilota - niebieskie punkty przy ziemi to wykryte potencjalne zagrożenia.

Co nie znaczy że sam argument nie ma sensu. Ale tu odpowiedział już Straszny. Po prostu ten akurat przykład czerpie z myślenia jako kierowca, nie jako inżynier.

Maveriq

Wysłane 2020-02-07 23:23

"Ideałem będzie jak postęp w wydajności OZE połączy się z rozbudową floty samochodów elektrycznych."
Nie. Ideałem będzie, jak postęp w wydajności OZE połączy się ze zmniejszaniem ilości samochodów w ogóle.

"Dla mnie to pseudonauka a pseudonaukę z zasady ignoruję."
Dla Ciebie raporty naukowe stworzone na zamówienie Komisji Europejskiej to pseudonauka.
To coś nowego. Jak takowe przedstawiają CO2 jako nasz główny problem, to to jest nauka i nie można z nią polemizować.
Do tego praktyczne badania na temat bezpieczeństwa wodoru to teoretyzowanie.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38053 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-07 23:30

Generalnie nie będzie aut (i dróg - bo to będzie szło w parze) w pełni autonomicznych, dopóki nie odizolujemy ich od czynników zewnętrznych, czyli pieszych i aut nieautonomicznych. Dlatego prędzej pojawią się zamknięte autostrady czy obwodnice niż drogi osiedlowe, chyba że będzie tam obligatoryjne 30km/h. Bo dziecka wbiegającego pod koła nie wykryje żaden algorytm, koniec kropka.
Np. w Amazonie wrocławskim są autonomiczne roboty transportujące i ludzie mają tam kategoryczny zakaz wstępu. Tak samo będzie (prawnie oczywiście) na autonomicznych drogach przyszłości.

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, BeQuiet Dark Rock 4 Pro, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.

Maveriq

Wysłane 2020-02-08 00:29 , Edytowane 2020-02-08 00:35

Tu leży problem autonomicznej mobilności. Kierowcy i piesi mają czasem fantazję, która się fizjologom nie śniła, więc żaden algorytm nie jest w stanie przewidzieć ich zachowań.
Dobrym przykładem są najbardziej dzisiaj zaawansowane aktywne tempomaty. Są doskonałym materiałem do ćwiczeń dla programistów. Znają wysokość i nachylenie każdej drogi z map nawigacji, wiedzą, co znajduje sie daleko przed samochodem i dostosowują prędkość samochodu tak, by zmniejszyć spalanie.
I mimo takich możliwości i tak wprawny kierowca spala mniej, bo nadal ma większe możliwości przewidywania, a nawet wyobraźnię.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

Maveriq

Wysłane 2020-02-08 01:21 , Edytowane 2020-02-08 01:25

https://m.youtube.com/watch?v=7mWdKjok4Kg

Ruszyła realizacja zamówień dla pierwszych firm car sharingowych, więc niedługo będzie można się ich spodziewać na ulicach.
To jest właśnie pojazd antysmogowy. Temu nawet bliżej do urządzenia mobilności osobistej, niż samochód.
Taki wózek sklepowy z fotelem i dachem. Dla mnie bomba. Jest leciutki, więc generuje znacznie mniej zanieczyszczeń w trakcie jazdy, niż inne spalinowe i elektryczne samochody. Ma małą baterię, więc produkcja jest mniej uciążliwa dla środowiska. Zużywa mniej kWh na 100km, więc spala mniej węgla.
Rozwiązuje problem parkowania i w przy dzisiejszych wszędobylskich strefach Mniej 30 dynamiki prawdopodobnie ma aż nadto.

Sam car sharing zupełnie mi nie pasuje dla osób, które potrzebują auta niemal codziennie, bo dla wygody lepiej mieć swoje, które zawsze w gotowości czeka w miejscu, gdzie się je zostawiło.
Widzę takie jeździdełko jako drugie auto w rodzinie służące wyłącznie do poruszania się po mieście ze względów praktycznych, ekonomicznych i ekologicznych.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

straszny

Wysłane 2020-02-09 21:01 , Edytowane 2020-02-09 21:04

@djluke
Ależ dziecko nie musi być żadnym problemem, wystarczy mikrochip. Ja wiem ze w naszych czasach "śledzom panie wszystkich!" To takie teksty nie są popularne, ale przy autonomicznych samochodach, każda osoba z chipem jest totalnie bezpieczna.

Inna sprawa ze śledzę temat autonomicznych systemów logiki jazdy i to co wiecie z wydarzeń rok-dwa temu jest już nieaktualne, tu postęp jest wręcz niesamowicie dynamiczny , postęp w mobilkach czy CPU to pikus przy tym jak szybko rozwijana jest logika AI systemów autonomicznej jazdy.

Asus GL752VW (i7-6700HQ 2.6GHz, 32GB RAM, SSD: SanDisk Ultra 960GB, GPU: GTX960M). Apple iPad Pro 12.9 128GB Wifi+LTE. Apple iPhone X 256GB.

Maveriq

Wysłane 2020-02-09 21:12 , Edytowane 2020-02-09 21:15

Będzie problemem. Samochód będzie "wiedział", gdzie jest dziecko i jak sie porusza, ale nie ma zielonego pojęcia, gdzie będzie za 2 sekundy.
Oprócz tego, jeśli nic nie jedzie przed nim, to nie będzie tez wiedział, że jest "szklanka" na kilkumetrowym odcinku drogi albo że zaraz złapie kapcia na autostradzie.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

kotin

Wysłane 2020-02-09 21:50

@Maveriq
Ech tam piętrzysz problemy. Najwyżej nie wyprzedzi na wąskiej ulicy, grupy dzieci idących chodnikiem z przedszkolanką. 

i5-11600 / SilentiumPC Fortis 3 / Asus Prime B560 Plus / RAM 2x16 GB 3600MHz / 4 SSD / Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2 12GB / SB X AE-5 PLUS / BeQuiet Pure Power BQT-L8-600W / SilentiumPC Gladius M40 / MSI Optix 2560 x 1080 / Logitech X230 / KOS UR40 ? Win 11 Pro... Lenovo G70-70 i5-4210U/8GB/500 GB SSD (zmieniony).

Maveriq

Wysłane 2020-02-09 22:47

Tylko głupi by wyprzedzał przedszkolankę. Albo kobieta ;)

A Iveco mocno inwestuje:
[LINK]
Kilka miesięcy temu zainwestowali 250mln USD w Nikolę. Na 2023r planowana jest premiera ciężarówek z ogniwami paliwowymi, pracują też nad systemem dystrybucji paliwa.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

straszny

Wysłane 2020-02-09 23:10

@Maveriq
To absurdalne argumenty, weather check działa doskonale we wszystkich już obecnych systemach autonomicznej jazdy.

Asus GL752VW (i7-6700HQ 2.6GHz, 32GB RAM, SSD: SanDisk Ultra 960GB, GPU: GTX960M). Apple iPad Pro 12.9 128GB Wifi+LTE. Apple iPhone X 256GB.

Maveriq

Wysłane 2020-02-09 23:23 , Edytowane 2020-02-09 23:24

Nikt i nic nie jest w stanie przewidzieć tzw. czarnego lodu. Żadna technologia, kamera, żaden radar, satelita, ani meteorolog.

Choć trzeba przyznać, że kierowca też nie. Choć jest coś takiego, jak intuicja.

Ryzen R5 1500X; SPC Fortis 3; GA-AB350-Gaming 3; 32GB Corsair Vengeance 2400@2700MHz CL14@15; Gigabyte RX560 OC; 128GB Samsung 830 + 1TB WD Blue; Tonsil Fenix II Front + Technics SU600; Corsair CMPSU-520HXEU - 520W; LCD Iiyama XB2483HSU; Microsoft Natural Ergo 4000; Gigabyte M8000x.

djluke

  • djluke
  • wiadomość Moderator
  • Znawca sprzętu komputerowegoMiły gość

  • 38053 wypowiedzi

Wysłane 2020-02-10 00:13 , Edytowane 2020-02-10 00:19

@straszny
Ale jaki czip? Co Ty mi tu gadasz? Że mam dziecku wlepiać jakieś coś by jakieś auta je zobaczyło?

Pewnie, wszczepiajmy wszystkim wszystko...albo zamykajmy drogi autonomiczne, o czym pisałem wcześniej.

PS. wysłałbym Ci zdjęcie mojej drogi w zimie, przysypanej śniegiem - i niech takie autonomiczne auto ją ogarnie, gdy nawet ja nie wiem gdzie ta droga jest, choć mieszkam tu 40 lat - ale nie wyślę bo nie ma zimy z takim śniegiem...także wiesz...wszystko sprowadza się do czytania znaków poziomych kiedy są widoczne...gorzej jak nie są...

Asus TUF Gaming X570 Plus, Ryzen 5800X, BeQuiet Dark Rock 4 Pro, 32GB Kingston Fury 3600MHz CL16, PowerColor RX 6700 XT Red Devil 12GB, SSD Samsung 980 Pro 1TB, WD WD80EZAZ, Seasonic Focus Plus Gold 650W, Fractal Design Define R6 USB-C, Razer BlackWidow Ultimate, Logitech MX Master 3; Windows 11 Insider; Samsung C32HG70; HP Color Laserjet Pro M281fdn.
skocz

Kto jest online: 1 użytkowników, 343 gości

frazes ,